Alla inlägg under januari 2011

Av Josefina Lekander - 23 januari 2011 18:07

Nu äntligen har man börjat komma i gång med träning och ridningen riktigt ordentligt MEN då ska det givetvi milda och sedan frysa på..Vem beställde denna vintern? ;)..Förra vintern måste jag säga var mycket bättre! Snön gick bort juldagen sedan kom det ny snö och det töade inte förens då den skulel bort denna vintern så vis är ju fruktansvärd om det ska hålla på att töa sedan frysa på töa frysa på.. Blir amn inte trött!?..


I alla fall har varit i väg och tränat med Curre blev en lugn träning då han inte har hoppat sedan den 17 oktober och vilken skillnad det var på hästen! Kändes kanon fi i munnen svängde med fint is vängarna ochd et viktigaste av allt han tyckte det var skit kul!! På sistone har har faktiskt börjat bli riktigt fin i munnen och vara fin i markarbetet känns väldigt kul faktiskt. Även mycket mer aktiv i bakbenen ja det känns som en helt annan hästa tt rida nu mera hoppas vi att detta håller i sig. Bilderna på Curre när han rids är i från träning.


Picazzo har även han varit i väg och hoppat lite i ridhuset han var fin i markarbetet innan väldigt abetsvillig. Tror när man rider de så mycket ute i skog och mark så tycker de att det är kul att arbeta i paddock/ridhus. Hoppade även han lite vilket var väldigt uppskattat. Picazzo har även ätit upp 2 av sina täcken fram till på underkanten..Han är ju liksom bara 14 år gamal i år MEN han kommer aldrig att bli över 3 år..Det synd på några av bilderna..


Nu har jag även börjat planera upp hur hagarna ska se ut här i vår..Ska öppna upp några göra några nya stängsla om alla hästarna har ju tryckt sönder månag staket här i vinter då elen inte har gått runt så nu ska detta fixas till så förhoppningsvis har jag el i ALLA hagar tills nästa år..Känns som vissa hästar bara ska jävlas med en och försöra hagarna för rent jävulskap i bland för det är inte grönare på andra sidan staketet är ju snö överallt..


Lite bilder kommer här:

CRUZADER


                  EXCEL PICAZZO


         

STURE & JONTE (CAMELOT)Sture terroriserar som vanligt den som står i gången;)

       

 NADEED en vinterklädd Nadde longeras

   

CAMÉ

         

SIGNE & MYSAN Det gäller att passa på när man får tycker Mysse super stolt att få sitta fram Signe älskar att ligga i bagaget men dock inte när den är tom?! Sen gäller ju det att njuta av livet också :)

         

Av Josefina Lekander - 11 januari 2011 17:55

Ja vad ska man säga om detta vädret!? Ena dagen så snöar det sedan andra så regnar det..Nu har i alla fall nästan all snö på alla stallar hemma trillat av slipper det trilla in i alla fall.. Fördel att det töade är ju att snön sjunker i hop och som sagt snön trilar av i från taken för mindre snö lär det inte bli då de lovar nya snöfall. Våren känns långt borta nu men man får tänka att går man över nyår så går det åt ljusare tider i alla fall så man får tänka positivt. Har själv inget emot snö men detta är ju löjligt. 20-30cm räcker sedan ett par minus hela vintern det hade varit grejor :)..Eller en vinter med 4-5 plusgrader är också helt okej så som vintrarna var för några år sedan. Men men nu är ju vädret som det är.


I dag så var veterinär här och tog prov på erlichios så nu får Vi se om ett tag om Janiool har åkt på detta eller om det är matte som inbillar sig;)..


Lite bilder på de fina hästarna i alla fall bidrar jag med.


Så här är vintern som finast snö och strålande solsken även någon plus grad mysigt


   

Excel Picazzo:

       

Cruzader

       

Camelot

 

Camé

        Gangstern Sture håller i janiool

   

Av Josefina Lekander - 1 januari 2011 11:21

Till sommaren sedan kommer stallet hemma att byggas om lite grann..Vi har ju inget betong golv i stallet utan det är grus och det är väl helt okej hästarn halkar ju inte men jag mår inte jätte bar när man krattar i det och det dammar (står inag hästar inne då) så då skulel vi göra annan lösningen på det hela men nu så tycker Magnus att vi tar och gör ett riktigt golv:)..Då drar Vi rör till vattenkopparna till de 3 boxarna som står "fristående" vi har inte kunnat sätta dit vattekoppar innan då det hade blivit för mycket svängar på rören och då orkar det inte hålla allt varmt när det nu varit minus grader eller så..Svårt att skriva och förlklara. I alla fall blir det ett betonggolv vattenkoppar till alla boxar kommer även att byta ut 2 boxar av de stora och göra i ordning de stora boxarna helt. Det kommer att bli mellan väggar med lecablock då de äter upp inredningen speciellt en viss häst..Så det kommer nog bli kanon fint..Kommer även att få större sadelkammare kombinerat med täckeskammare kommer bli kanon med lite värme i isolerad och allt..Vilken lyx!! :D..



Ska ta och avsluta inlägget med några av hästarna som har blivit sålda förra året. (2010) På ryggen har de sina nya ägare och alla verkar nöjda med sina hästar :) Tycker det är kanon kul när folk köper hästar att de är nöjda. Är fler hästar sålts i år men har inga bilder på dem med sina nya ägare tyvärr. Är alltid kul !


Sara & Santino valack född 2006 e: Sandakan ue: Asterix


 

Emma & Zencur "Zebban" valack född 2004 e: Zephyr ue: Marwin


 


Anna & Filippa sto född: 2004 e: Sinbad


 

Av Josefina Lekander - 1 januari 2011 10:50

Skulle skrivit ett Gott Nytt År inlägg i går men tiden bara sprang i väg...och här sitter jag nu i dah den 1 januari 2011 undra om detta året ska gå lika fort som det förra ?:)


I år ÖNSKAR jag ett bra tävlingsår att jag håller mig frisk och även mina hästar. Dock har väl inte året börjar så där jätte bra med en häst som veterinären behöver komma ut till i dag..Ska det aldrig sluta?!


Curre i alla fall har jag börjat sätta i gång han är fint på röntgen efter sin spark så skönt.


Janiool ska Vi ta ett test nu på fästingsjukdommar då jag tycker ahn vissa dagar rör han sig inte så bra på vissa ben nästa dag toppen sedan är det sämre igen och även svullnade han upp i alla fyra benen strax innan jul så nu efter alla de röda dagarna är det dax att ta ett prov tycker jag. Är det inget då inbillar jag mig väl? man letar ju tyvärr alltid fel på sina egna hästar också..


I alla fall så bör det bli Picazzo eller Curre som inleder tävlingssäsongen i år.


I år nu så är Picazzo 14 ÅR!!! ( Vart har tiden tagit vägen !!!???)



Curre blir ju 7 år och går därför i år upp i avd A valde ju att hoppa honom i avd B hela förra året. varför ska man stressa? Dels gick han inte ut på tävlingsbanorna förens han var 5 år så han ligger ju ett år efter om man ska vara sådan.


Janiool blir 5 år och så ingen direkt förändring för honom. Han ska få ta det rätt lugnt i år också hoppa någon 1.10 sedan får Vi se hur det blir.


man måste ju ha någon planering med varje häst men är väldigt svårt då en liten sak kan sätta stopp för mycket på tävlingsbanor och sådant.


Kommer fortfarande i år att ta emot hästar på in/tillridning försäljning och tävling. Dock ska jag inte ha så mycket så jag inte hinner med mina egna hästar utan mina egna ska jag sätta i första hand sedan ta in andras häsatr om jag känner att jag har tid. Förra året var det väldigt mycket mellan mars till juni då hade jag 9 hästar som skulle vara i gång då fick jag ju ställa av Janiool 1 månad tills lite hade lugnat ned sig. ånga av de hästar som stod här då skulle även säljas vilket är ändå lite mer arbete då det skulle annonseras och visas. I bland måste man se till sig själv så man själv hinner med och slipper vara stressad hela tiden för det slår tillbaka på en i slutänden.


Vill i alla fall önska alla Ett GOTT NYTT 2011!!


Bilder på fina Camelot ( Camaro M-Ganesco)

                           

Ovido - Quiz & Flashcards