Alla inlägg under juli 2008

Av Josefina Lekander - 31 juli 2008 22:31

Börjar undra om ointe Janiool är det alltså;) Han och Picazzo går i hagen bredvif Chaggy..Men nu hade de rivit ner staktet lite Chaggy har tagit sönder 2 trästolpar men tråden har ändå legat på 130 trotts att övre brustit tänkte denna dagen at jag skulle bygga upp hagrana..Sen + att jag har ett förstaket på 130 på Janiools och Picazzos sida..Åkte hem vid halv elva efter jag ridit Ialisha och tänkte att jag skulle käka lite frukost sen skulle jag åka ner igen och fixa staketet..Hann vara hemma och precis äta sen ringde de i från stallet och sa att Janiool hoppat över staketet..Min tanke var så här; Ja då har Chaggy jagat ut honom sen så  springer chaggy igenom sen springer de 3 där och leker så blir väl någon skadad.. När jag kom ner sedan gick Janiool i sin hage..Pratade med de som ringt då hade Jnaiool hoppat över sen så hade han stått och glott där innne sen hoppat tillbaka och Chaggy hade bara glott på honom..Dern stackareb tänkte väl " den där barnrumpan blir jag aldrig av med" hehe..Alltså det fanns inte en skråma på hästen eller på staktet! alltså 130 högt på det "riktiga" staketet + 130 högt på förstaketet + att den står minst 2 meter i från det riktiga stalketet.. Han är kankse en hopptalang den gossen?:)..hehe..


Blev i alla fall staketet lagning i 2,5 timma och allt var så snyggt så:)..staketet blev lägre på 2 ställen men ska fixa 2 höga trästolpar så vi får upp det ordentligt igen..Men nu bytte de till en annan hade Jnaiool och Picazzo som även den ligger bredvid Chaggy så u är det förstakete på bägge sidorna både hos Chaggy och hos Jnaiool hoppas att det hjälper nu alltså:)..hehe


Annars blev det en vilo dag för Chaggy och Ialisha i dag sedan en lite skritt tur för Janiool sen en ute ritt för att samla energi till Picazzo;)

Av Josefina Lekander - 23 juli 2008 10:52

I från Blommeröd..Janiools behöver man ju inte disskutera;)..hehe..Han är ju mer i luften än på marken den herren;)..


Men Chaggy alltså jag kan sitta och glo på den filmen varje dag för jag tycker att han är super cool alltså:)..Folk visslar och så på honom och han tycker attd et är skit kul! Synd bara så som han rörde sig när han sprungit klart och skulle in i mitten igen sen ut att han inte rörde sig så inne..men mne..Får väl hoppas att han blir sådan på riksen:)..Sen så vet jag lite mer nu hur jag ska ställa ut honom så överlinjen blir bättre:)..Han kan ju ställa upp bara att han är så förbaskat tradig med det;)


Får lägga ut filmen någon dag:)..


Alla hästarna sköter sig för övrigt bra har hängt och så på Ialisha och hon bryr sig inte så mycket faktiskt..ibland bryr hon sig i blan inte men mesta dels ingenting faktiskt;)..hehe..Coola hästar dom där araberna:)..

'Chaggy är anmält till hopptävling men sen vet man aldrig om något händer så man kanske får byta pålle?..Ska hoppa Chaggy någon dag nu och se hur det blir i karlden..Han har läkt i hopa fint där men man vet ju aldrig riktigt faktiskt:S


Av Josefina Lekander - 20 juli 2008 10:54

Vill Gratulera Björkehills Arabian och deras hingst Perignon Al Amar för  titeln Nordic Cup Winner Champion Stallion 2008 och även för 5:e platsen för Perignon i sin klass i Vilhelmsborg. Även Grattis till den egen uppföda 1 års hingsten Jaamal el Din's 4:e plats i sin klass i Danmark. Janiool är ju stolt morbror till Jaamal:D..



Hoppade Picazzo en dag nu gick verkligen riktigt j'vligt rent ut sagt men det är bara att bita i hop och rida lite i skogen ett tag så brukar allt lösa sig;)..hehe..men en..har några bilder i från det som jag ska försöka få in med:P..hehe..Om jag får tid till det jag är ju lite seg med det..hehe..


Chaggy har fått sig ett sår i karleden som spänner på honom så det är SÅÅÅÅÅÅ synd om den stackaren;)..hehe..Så har lbivit lite barbacka skritt på honom faktiskt har han tyckt varit mysigt trot jag:)..


Janiool sköter sig bra han har faktiskt rätt kort galopp på lina och ändå har han knappt galopperat något på lina..Över förväntan för kan man ite tro att han har när man ser honom i hagen eller han är inte kort i galoppen men han är samlad likosm på linan..Nåja..Janiool är snäll att hänga på och så det har jag ju gjort på honom innan den lilla busen men han verkar tycka det är kul att få göta något nu igen:)..


Ialisha sköter sig kanon bra alltså:)..Kan inte klaga super lätt att tränsa..Var en dag hon var lite jobbig men en dag kan dom som alltid är tränsade vara jobbiga med..Haft sadel på sig rörde inte en fena..Kanon duktig alltså! 

Av Josefina Lekander - 16 juli 2008 11:04

Har kommit ner till stallet :)..Ialisha Al Amar som Björkehills Arabian äger den lilla donnan ska ridas in nu är det tänkt:)..hRa ju faktiskt visat henne på utställning i Blommeröd förra året som 2 åring så lite vet man ju vad det är för dam:)


Gossarna hemma blev nyfikna och glada när det kom en brud till hagarna:)..Janiool blev det mycket med han springer och hummar och har sig..roliga dom är;)..


Janiool börjar sin inridning på riktigt nu i dag med hade jag tänkt mig så har man bägge 2 inridna samtidigt sedan:)..Janiool är visserligen strået mer gjort med på det viset men det gå nog fint:)

Av Josefina Lekander - 9 juli 2008 22:43

I går mosrse stod Janiool emd över 40 graders feber:(..Veterinäre var ute och gav honbom febernedsättande sen gick det ner till 38 sen på kvällen var den uppe i 40,5 vi skickade blodprover med för han har fått regnskållor över hela kroppen med som ska duschas bort..


Var uppe vid 4 på natten sen då hade den gått ner till 40,1 sen på moorgonen vid 7 till 39,7 så det gick åt rätt håll i alla fall:)..Senare på kvällen så hade han 38,7 så det var på g ner och blodprovet visade ingenting..Mne jag tror han fått tansportsjukan..Meen det var ju väl att det lsutat lyckligt och slållorna har han antagligen fått av stress för han fick det när han åkte hem och började slappna av liksom..Stackars lilla Lalle Luse Busen är alltid honom det händer en massa:(..Så det blir ingen riksutsällning för lilla Lalle så Chaggy får åka dit själv till riks i halmstad..

Av Josefina Lekander - 7 juli 2008 22:24

Utställning var det i Blommeröd i helgen..Hade med mig både Janiool & Chaggy. Janiools förstautställning och Chaggys första utställning på en B show om jag inte minns fel:)..


Blommeröd är ju en stor show och en tuff show att gå ut på första gången för lilla Janiool..


Janiool har ju börjat vaka som hingst nu men han vaknade ännu mera där nere..hehe..Han var kanon duktig vid lastningen och kanon duktig hela resan ner. Sen när vi lasade av så gnäggade han på och härjade i sin box när han kom in där..Ja stod och stegrade och hoppade och studdsade och gnäggade på alla..hehe..


Sen lasatr vi ut Chaggy han kollade sig om kring och man såg nästan hans tanke sätt.."Ja då var man på nytt ställe igen". Han är cool den killen alltså.. Han vandrade in i stallet alla hästarna gnäggade på honom med när han kom in med Chaggy han bara gick in i sin box..Undrade för stunden vem av dom som var hingst egentligen..hehe..


Under natten åt bägge bra och drack bar och allt så det var ju sköönt det..Mindre bra var det att Janiool lyckats få in sin hood i ögat..Jag säger bara den jädrans hästen lyckas med allt.Så han såg inte redigt med vänster öga men det fixade till sig inann hans klass..som tur var..Ja sen när man stod där utanför och väntade på at på gå in i defileringen så stod han och hoppade rätt upp slog med frambenen stegrade sig och betedde sig allmänt sumt åt och kaxade med de andra 2 års hingstarna..men emn..Han vaknade alltså tillordentligt..Sen var det hög musik han var dyngsur inann han ens skulle in han är ju in van vid att folk skriker så många hingstar på samma ställe och hög musik..Men en..Tyckte ändå att han skötte sig bra sen retade mig lite på han uppställning för hemma står han stilla när man ställer upp honom men han bara gick efetr mig och kröp inpå mig hela tiden..men  hemma är hemma så är det bara.. Så fick inte till något bar alls sen när han skulel springa sen så vkändes det som han var mer i luften än på marken och han rörde sig inte så som han kna Jag evt ju att han kna..men men.. Han har haft ett tufft år med med den massa skit så är ändå nöjd men just i det läget ar jag inte det när han tryckte med bogen och vra väldigt elak faktiskt.. Han fick 83,67 poäng han fick iaf 16,16,16 på benen av alla domarna och det är bra det är jag nöjd med..likaså fick han 17,18,17 på rörelserna om han rörde sig faktiskt inte helt men han var ju trött med så är ju förståligt..Men är jätte nöjd med de del poängen dä endel andra faktiskt har betalt mer för sina hästar och fick sämre poäng på visssa saker;)..


Dagen efter var det Chaggys tur. Tänkte dagen inann att det går väl si sådär..Han tycker ju inte att det är så kul änså..Visst han var som en valack att ställa upp så beskymmrad..Sen när man skulle springa med honom så kände jag på sista kortsidan att hästen började ju faktiskt SHOWA! Tro det eller ej det är inte ofta han gör det! Det kändes så läckerrt att springa emed honom han hinner man alltid med annars när man springer men jag hade lång lina på honom men kom ändå långt bakom honom! COOLT!:)..Synd att han kom så sent bara sen när man skulle in och ställa upp honom en gång till gick det inte för han bara hoppade runt och blåste så skulle han varit när han kom in då hade kanske extrör poängen blivit bättre:D..Sen när han skulel ut bara blåste han och sköt fram..Häftig känsla attt Chaggy gjorde de:D..Han fick faktisk 86 poäng är riktigt nöjd med det han fick 85,33 poäng förra året på Bollerup på en C-show men nu var ju detta en B med högre konkurrens! Han fick 18, 28 på rörelser sen fick han 16,17 på benen! Kanon att få en 17 poängare! Det är br anser jag:)..


Sne var det hemfärd med boysen Chaggy gick som vanligt rätt in och till min förvåning Janiool emd:)..Han rä inte alls lastad så mycket ju! Grabbarna var glada att få komma hem i alla fall:)


Släppte i hops Picazzo och Janiool i dag och gud vad de busade Chaggy busade med dom också på andra sidan staketet för han hade aprkat av en stolpe den lille busen.. Men inte helelr jag tycker att det är kul att stå på box i 3 dagar..

Av Josefina Lekander - 1 juli 2008 12:48

Det har det varit dåligt med:Phehe..


Gick ut en runda med Janiool i dah han var på tårna och knockade mig rätt i ögat gissa om jag blev arg!? Sist han gjorde det fik jga en halv blåtira men detta slaget var 10 gånger värrre..men men..Bra att han är pigg till helgen i alla fall:)..Han showade på lina i söndags det har han inte gjort sedan korsförlamningen! Häftigt! Tror att det vra låsninggarna och allt som ställt till att för honom inann..Men han verkar pigg nu hoppas han är sådan till helgen med bara:)..


Picazzo red jag ut en runda på..Han var ju rätt fjollig med:P..Studdsade och hoppade på stället och sparkade jaja..Han blev trött i alal fall kna ju vara för att han inte vile jobba i skogen?:Phehe..


Chaggy var jag ute och galopptränade på..Men det blev nog mer träning för mig att få stopp på den busen:Phehe..HAn stack i väg han var inte sådan sist när jag red där så tänkte att jag behövde nog ingen förbygel..ska nog aldrig mer tänka så..Han slog sig loss hela tiden så stack han i väg i full galopp..Den hästen i fälrtävlan hade varit skoj..Men sen vill jag inte tävla men någon av mina i fälrtävlan jag kna hoppa träd i skogen på 1m 1.10 men inte en terräng bana sen..tror jg ine i alla fall..Är för rädd om mina hästar;)..hehe


Har snmält Chaggy till Karlskronas tävlinar nästa fredag..

Sen bär det ju av till Blommeröd i helgen..Hoppas att det går bra för Janiool Chaggy vet jag ju vad ha komemr att göra..eller ska jag säga vad han inte kommer att göra?.phehe

Ovido - Quiz & Flashcards