Alla inlägg under mars 2010

Av Josefina Lekander - 14 mars 2010 07:00

Ja nu har det hänt en hel del här hemma så nu är det väl dags för en uppdatering?



Denna veckan har jag haft mycket att göra..Tandläkar besök och ärende som ska uträttas tävling ja en hel del!



Picazzo har gått lite på sparlåga denna veckan  har longerat honom någon dag sedan ridit honom någon dag också han har varit duktig lilla killen. Han har fått en ny box med så han är jätte stolt och äntligen har det börjat bli lugn och ro i stallet! Nu finns det bara en missnöjd kvar;)



Janiool har fått sig en vilovecka tyckte att han behövde det så han ska i gång nästa vecka igen och få jobba lite.


Shahana är riden på både bana och ute så gott det går vill helst inte rida för långt på asfalts vägen med de hästar som inte är rida jätte mycket då det ibland går lite lastbilar där och ska upp på den vägen jag rider med Curre och de andra som är ridna lite mer så är det en bra bits skritt på den vägen. Nåja Shahana har varit lite tradig denna veckan spänd och inte velat lyssna ordentligt.. Men sådant som händer! Hon skulle för övrigt åkt till nytt ställe i måndags på galopp träning hade bestämt tid och allt ed den som skulle ha henne sen så får jag ett samtal ifrån den ena ägaren att han fått ett mail av henne sent på söndags kvällen att hon kom på att hon inte har någon bana att rida på och kan inte rida på åkrarna. Kom maa på det bara så där?! Ja ja sådant är livet hon ska stå kvar ett litet tag till i alla fall..



Lilla Ebba har det börjat hända grejor med..Hon är stor som ett hus runt magen hon ska ju ha föl i år. Nu börjar hon tycka attdet är otäckt med sadel och hör och häpna hon som har varit cool lugn inte gjort något als. Var det kanske för jag sa att hon kunde åka hem snart?;).Tyckte en dag att nja jag tar henne i longerlinan för tyckte hon såg pigg ut annars har jag suttit upp direkt. Hon drog sådana brallar i linan så jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig! Hon gjorde det även med mig på sen kan jag tala om;)..Bockar gör hon bara hon inte stannar för då slyger man ju framlänges på en sådan liten..



Var hos Jeanette Björk på Björkehills Arabian i onsdags och kollade henne nya stall + hennes fina stoföl som hon fick för bara ett litet tag sedan. Mycket fint har stallet blivit där är inte helt klart änu med sadelkammare och sådant men det kommer nog bli klart snart:) Tog även med mig en häst hem  nämligen Ialisha al Amar hon stod ju hos mig på inridning hösten – 08 mycket trevligt sto. Ska ha henne på tillridning och red henne första gången i torsdags bara skritt och trav hon är inte riden på ett år och var kanon snäll! Lite vinglig men hon har växt mycket med och som sagt inte riden på ett år heller så duktig tjej! På fredagen red jag ut med henne en runda sedan red en runda i paddocken kanon fin var hon då! Väldigt samarbets villig häst som vill göra rätt för sig..:)



Sedan till Curre mannen.. Han har gått helt kanon denna veckan Lyssnat skit bra i markarbetets både på banan och i skogen. I går var det dags för årets första tävling i tingsryd skulle hoppat 1m & 1m var 150 % säker på att jag anmält till dessa klasser.. Står sedan på startlistan att jag var anmäld till 1m & 1.10 tänkte antingen fick jag hjärnsläpp när jag anmälde eller så har våran dator dribblat till det så den har hoppat ja den är konstig. Ringde och pratade med en kompis som jag tränar ihop med om jag skulle ändra eller hoppa hon tyckte hoppa han blir ju mycket lättare att rida när hindren kommer upp. Sagt och gjort jag tänkte jag tar de klasserna då istället Nu var det så här oturligt att Olofström skulle haft tävling den 14:e men den blev inställd därför var det skit mycket efteranmälningar i alla klasser typ..Hur kan man ta så mycket efteranmälningar när man inte klarar av det?! Allt tog tid då flöt det ändå på hela tiden. Men i alla klasser både avd A och B var det MINST 20 efteranmälda och innan var det väl ca: 25-30 i varje klass mer lagom;)..var både en 90 klass clearound och en styck 1meter innan Curre skulle gå sin första klass tänkte åker vi hemifrån vid 10 hinner vi köpa lite foder på börjes eller vi började lasta vid halv elva kände vi hade nog inte så bråttom. Var på tävlingsplatsen vid 11.50 . Då var de på de sista ekipagen i avd A första 1 meter!!!! Det hade alltså tagit 3 timmar för en 90 klass + första avd på 1 meter helt sanslöst! Fick i alla fall box till Curre på tävlingsplatsen så han slapp stå i transporten. Jag gick banan till 1 metern vid 13.20 då var det hur många so helst innan mig behöver en hel del framridning på Curre så han blir lite elastiskt och får ihop galoppen. Började rida fram i tid skrittade länge på ett snö underlag som det var i en 3/4 av paddocken  den andra ¼ var det grus i so givk att trava och galoppera på men sen när jag gich in på grusen och skulle trava och galoppera fram så tror ni inte att det ska sitta 8 andra hästar dä och bara skritta!? Blir man vansinnig eller så kunde bara trava fram honom lite sedan in på framhoppning. Jag tycker att det är brist på respekt att göra så när folk vill rida sina hästar skritta kunde man ju göra på den andra delen liksom!? Sen ar det bara in på framhoppningen och Curre var skit laddad pep och sparkade bakut fick inte alls till det med hoppningen tyvärr för fick inte någon ordning på galoppen den korta tiden på framhoppningen man ska ju liksom hinna att hoppa också.. In på banan fick inte honom samlad och uppåt så var väl ett eller två ner tror det stod ett på resultatet i alla all kändes det inte alls bra fick inte riktigt ordning på honom. Sådant som hände i bland alltså! Sedan var det jätte lång väntetid till 1.10 tyckte jag alltså man tappar ju lite fokus och inspiration liksom.. Vet man att det kommer att ta lång tid så är det helt okej men jag trodde vi skulle kunna åka hem vid 3 eller 4 kan meddela att vid strax innan fem tog jag ut Curre och började rida fram honom. Denna gången gick det att rida fram bättre och han hoppade och studdsadde där ute i paddocken istället för inne på framhoppningen..Inne på framhoppningen ländes han kanon! Vilken galopp han fick blev så reglerbar  och han började suga tag i hindren själv hade en jätte fin känsla in på banan synd bara att jag inte visste att jag skulle förstöra det…Visste att det låg lite svårigheter på vissa avstånd var lite mellan avstånd liksom inte rena  så am fick välja lite. Första vara det 7 galopp språng mellan 1:an och 2.an i avd A så rev många tvåan var nämligen oxer in och räcke ut sedan 3:an var en helt vanlig oxer som stof fristående men många som rev den med 8:an kom ur sväng och många som rev. Kan säga när hälften av avd A hade ridit låg den som var på 6:e plats på 10 fel i grunden och då hade äntligen den första dubbelnollan kommit hon som ledde innan hade 1 tidsfel i grunden. Tror hon slutade på en av de 6 första placeringarna sedan..Unghästarna var inte heller mycket nollar många som stoppade ut sig och så..Ja tillbaka till Curre hn var kanon fin mellan 1:an och 2:an fick en sådan fin känsla sedan 3:an kanon fin mellan 4.an och 5:an var det sjuk galoppsprång kankse något framåt då det var räcke in och oxer ut kommer jag där då river han räcket sedan vet jag inte vad jag gör kommer och är helt innan på att rida på sju lite framåt vid det 5:e galoppsprånget kommer jag på shit detta är en stor häst sju normala hade varit bättre såg inget avstånd alls först blev det gå av på6:e nej håll kvar stackars Curre visste inte vad han skulle göra så han landade mitt i oxer i stället:S..Stackarna vilket pilot fel och sedel fick jag så den slog till rätt mellan benen vet inte o jag slog till armen på något sätt för hade ont i den på kvällen sedan benen tog ju två stopp på klossarna och det brukar göra ont i benen sedan..Jaja hoppade 5:an sedan och 6:an den ar med vatten matta dutiga Curre tittade inte ens skulle sedan till 7:an som var en kombination det ar väl dömt till att misslyckas jag under ju typ inte sitta ner i sadeln och rida det gör ont när sadeln slår upp mellan benen kan jag lova!  Som sagt dömt till att misslyckas stopp där och han stannar ju aldrig! Tog sedan 3:an och då var han skit fin det var bland de högre på banan och han var kanon fin på det! Tog inte 3:an för att det var högst kan tilläggas men det låg bäst att hoppa innan man skulle gå ut liksom. Var jätte nöjs med Curre var han var jätte fin i 1.10 men piloten var jag mindre nöjd med.. Kände mig trött och hungrig när Vi åkte hem hade blivit en lång dag åkte ifrån Tingsryd vid 62-3 timmar senare än vad jag planerat..Som sagt hade ju planerat att åka hem vid 3 eller 4 men nu blev det så här.. Curre och jag få ta nya tag. Kan säga att när allt tog sådan tid som allt gjorde även fast du var på tävlingsplatsen så kändes man inte tävlingssugen för allt tog sådan tid kan ju vara lite det sedan är man blir trött och hungrig så är ju inte koncentrationen så bra heller.. Vill absolut inte skylla ifrån mig för detta som hände i 110 var helt mitt fel! Curre var kanon fin!

Av Josefina Lekander - 7 mars 2010 20:41

Ja i går var det då dags för Curre att hoppträna och vad bra det kändes!! Tyckte att jag fick en väldigt bra känsla och allt som Ingela sa som jag k

skulle göra fungerade verkligen! Träningen denna veckan har verkligen varit givande!  Fick lite små tips på träningen i går och de fungerade bra så jag tyckte att träningen gick knaon! Var mycket cavaletti i en lång serie sedan blev det studds in i en kombination oxer in och räcke ut. Så mycket gymnastik hoppning vilket alltid behövs.. Fick även väldigt bra koll på Curres galopper i går vilket var mycket positivt. Han är ju svår att få ihop men med lite envis het och ridning hemma och tips ifrån Ingela har det blivit kanon bra! Åkte där ifrån och var nöjd!!   


I dag var det även dags för Janiools tävlings debut:D. Var på en klubbhoppning i Ronneby och det är andra gången han hoppas i ett ridhus , första gången han hoppar bana och första gången han är i detta ridhuset och i ridhuset var det ju dessutom läktare som var lite läskig.. Det lät ju ifrån den och folk satt ju där upp tyckte Janiool var lite mystiskt;)..Hoppade bara 2 rundor som man ska vara felfri på en 60cm och en 70cm.


I 60 in var han lite spänd men inte så konstigt sen i dag var det lite annorlunda annars är man ju själv inne men eftersom det var fruset i paddocken och det bara finns ett ridhus så red man fram 4 stycken första omgången och sedan när alla var färdighoppade så hoppade man banan och alla andra hästar var kvar inne både för och nackdel;)..Janiool som sagt var lite spänd och fick något avbrott till trav någon gång sedan när han hoppade 2:an var läktaren lite läskig ju..Till 6:an så gick han ner till trav och det tyckte jag var okej att trava på i stället för att stressa i väg honom i galopp då så lill killen var Felfri!! :) Så Janiool har fått sin första rosett i hoppning;)


I 70:in var han lite piggare i hoppningen kändes dock lite matt när man red fram i traven och galoppen så tog bara ett språng på räcket och en på oxern och han var mycket er framåt i denna klassen och tog tag lite mer själv i förra klassen stod han alltså inte emot men hade gärna haft lite mer tryck i honom liksom men det  egär jag inte av honom första gången. Sedan kom det dumma att denna gången var Vi 5 inne samtidigt svårt att ställa sig någonstans där man inte är i vägen då Janiool fick lite svårt att stå stilla förståligt han är ju bara 4 liksom..I 60:in var han första start i den gruppen men i denna gruppen var han inte fören nummer 3 vilket inte var så bra för honom tycke jag han blev lite stressad av applåderna och när den andra hästen hoppade så hade honom i ett härn men han hoppade och studdsade backade in i väggen och blev lite upprörd av det. Kan ju inte begära av honom att stå helt still.. Sedan var det hans tur och han var jätte fin! Gick i väg lite tidigt på något hinder men han lär ju sig:) Fin över oxrarna hoppar med mycket luft när det är oxer kändes mer ridbar i denna klassen. Sedan emot sista hindret som var ett plankhinder så låg han på jätte fint sedan kastade han isg bara åt sidan utan för varning han blev väl rädd för något kanske? Fick fram så han hoppade stillastående går ju att göra så när det är så pass lågt han ska ju lära sig..Så det blev ett ner på sista hindret och jag är jätte nöjd med honom! Han såg kankse något som rörde sig eller vad som helst man kan ju inte begära allt av honom. Som sagt är super nöjd med honom så är bara att i väg och träna lite till sedan börjar de riktiga tävlingarna med Janiool. Vill även tacka mamma , pappa oh Magnus som varit med mig och Janiool i dag .. Tusen tack för att Ni alltid stället upp!! Janiool fick även mycket beröm att han var så fin och duktig som skötte sig så bra för att vara så ung men han är ju en riktig Cooling:)



Film på Janiool: http://www.youtube.com/watch?v=LBxnsK-j3jk


              

Av Josefina Lekander - 5 mars 2010 19:50

Ja lite hoppning har det blivit här hemma nu..Och vilket väder det har varit! Dock kallt på nätterna men dagarna! Kan det blir bättre går åt bättre väder i alla fall:)


Janiool fick börja och jag kan nog bara säga att han fått mer smak av hoppning sedan i söndags..Han var helt galen han flög omkring brallade och grejade. Hoppade kombinstion med räcke oxer sedan vid sväng ett sockerbits hinder med en matta på en typ mur matta och alla tyckte den var läskig för den blåste ju;)..Janiool stannade till först tryckte fram honom och han hoppade så duktig lill killen kombinationen var på 7.30 inga problem för Janiool att räcka till då stod ändå kombinationen lite tight ut sväng så han tappar lite fart in men han klarade det galant! Är så stolt över honom och han tycker att det är roligt! Sedan har det blivit lite tömkörning i dag bland annat. Måste säga att denna lilla häst är en riktig liten arbetsmyra som vill göra rätt för sig är rätt häftigt när han trampar under sig i traven så smackar man till lite så tar han i lite till och skjuter på häftigt! Däremot har han lite svårt för att galoppera i linan vissa dagar och i dag var en sådan dag;) Däremot hände det en liten insidens som inte händer med vilken häst som helst Janiool började showa och han gick verkligen inte att få stopp på försökte du blev det bara värre så han tar och drar emot det ena hindret som står ute på banan och vart tror Ni tömmarna fastnar liksom i hindret så han drar om kull det och blir skit rädd tur att han är så snäll så han stannar:) Sen körde jag lite till med honom efter det och då var han cool igen :)..Bra psyke!


Sedan var det Curres tur han skötte sig rätt bra han slog inte så farligt med huvudet och sa man till honom lyssnade han! Lyset har gått upp för honom att jag ger mig inte;)..problemet är att han också är rätt envis:P..Men men..Ham var i alla fall fin till och med Curre kollade till på mattan hankollar ju aldrig på något annars men han hoppade den så klart direkt men den var ju rätt läskig!? Sedan har det blivit lite ridning med honom på banan är ju svårt nu när snön töade bort för att sedan bli -12 och issnö typ så skogen är ju inte att tänka på däremot har jag ommit på en skogsrunda som ser helt vettig ut fast den är plogad tur det i bland:P..Men i alla fall så gick ridningen på banan bra tycker jag satt och gick igenom vad jag skulle tänka på dock kan jag inte sträcka på svanken gör ont ner i svanskotan då efter sparken detta kom ju efteråt alltså kände inte att det gjorde ont där direkt men nu så gör det de..Löser väl sig med tiden? En runda i skogen har det blivit för Curres del också han tyckte det var väldigt kul men han lyssnade fint och jag tycker att han blivit mer explosiv i från fattningarna i från skritt. Till och med en gång jag fick be honom lugna sig det måste ju vara ett gott tecken?:) I morgon blir det träning med Curre mannen i alla fall:)


Picazzo fick med sig en hopp tur han funkade bra tycker jag den löjlpellen kollade också på mattan..Han är ju bara 3 år och riden i någon månad i vissa sammanhang fjant.. I dag blev det tömkörning med honom och den var mer i luften än på marken.Det går verkligen inte att hålla sig för skratt för han är ju som en barnrumpa stgrar sig hoppar åt sidan bockar och gör allt för att slippa arbeta..Det roligaste är när man säger Galopp för då har man mycket lättare att komma åt honom då åker öronen bakåt oc man ser hur sur han blir:P..


Ja och ni skulle sett Curre & Picazzo i dag Magnus skulle sätta in en rund bale halm till dom så dom inte äter på träden..Dom sprang efter hjullastarna och Picazzo är skit rädd för den egentligen men det skulle han inte visa och Curre är ju som han är cool lugn. Curre han käkar diret i från spjuten medans Picazzo rycker varenda gång hjullastarn rör sig emot honom.. Mesen Picazzo kan man göra annat än att skartta? Han är ju så rädd spå han kryper nästan ut skinner men när inte Curre rör sig så kna ju inte han  vara sämre..;)


Shahana filmade Magnus i går något eller väldigt pigg för dagen men ändå kontrollerbar:)..Tur det;)..Skrittade ut en rund apå henne sedan och hon skötte sig kanon bra!


Lilla Ebba går framåt hon med. Hon srittar travar och galopperar i bägge galopperna så nu är det finslipet som ska göras:)..Bilde på henne är i från i går:) Magnus som är fotograf! H a har nu mera lärt sig att använda zoomen! Duktig ha är!!:)

            

Av Josefina Lekander - 2 mars 2010 19:49

Ridhuset har det blivit två dagar i rad i helgen. I lördags var det träning tog med Curre och det gick rätt bra..Alltså fick en massa ra tips på saker att träna på har nog tappat väldigt mycket när jag varit borta för armen:S..Alltså sen gick väl själva hoppningen inte super bra eller så fick inte det att stämma till 100% men men var ju första träningen för i år så både han och jag var lite ringrostiga fick även tips hur jag ska få honom att sluta och härja med huvudet han har blivit värre på sista tiden men tror det har med armen att göra att jag inte orkat sitta emot och likosm vinna fighten. Men nu så är det andra bullar på den fronten :)... Bilderna på Curre är i från när Vi var på träningen och innan :) Fina Curre:) Mamma fyllde även år den 27:e ser Ni vad duktig hon är som håller i Curre? Hon är ju lite hästrädd men det har blivit lite tag i tanten sista tiden nu då hon även hållt Picazzi när han tränats någon gång och då är man modig:)..Sen har Vi pappa som alltid ställer upp och håller kolla ena bilden Coola killar Curre ser skit cool ut och pappa där med handen i fickan:P


Här är en filmlänk till när Curre tävlas 1.10 i Växjö Nov - 09 ;

http://www.youtube.com/watch?v=9RT83YKf-lE



Janiool var nästa gosse som fick åka till ridhuset i Söndags för att få hoppa lite. Vra första gången som han hoppade i ridhuset och det gick riktigt bra. Han är väldigt possitiv till hoppningen! Han hoppade en mur matta stannade en gång sedan hoppade han den andra sidan hoppade han direkt med ett kanin skutt;)..Sedan hängde Vi en prickig matta över ett hinder hoppade efter andra gången på den med tror jag så han var jätte duktig:)..Är dom bara helt vanliga hindrena så bryr han sig inte han hoppade planka med och brydde sig inte och en stor fördel med var att han hoppade är det var andra hästar i ridhuset sedan när de gick ut hoppade han ändå så han hade fokus på det han skulle och han tycker att det är kul! :)..Kul när de är på det viset. Han är dock lite bakrädd när det kommer andra och galopperar nära rmoan på honom eller bakrädd och bakrädd men han kan sparka bakut då;)..Men man behöver ju inte heller galoppera upp i rumpan på någon!? eller kankse jag som har fel? Sedan blir han lite kort i galoppen inne i ridhuset så ma får smacka i gång honom lite men han lär väl sig han är ju lite känslig i munnen med..Men so sagt mycket nöjd ed lil killen! Bilder på Janiool är i från i Söndags. Jag tror Janiool vill sattsa på en karriär som täckes modell ser det ut som på bilderna någon som vill anlita honom;)


Film här: http://www.youtube.com/watch?v=AHKvm4riNbA


Här är en film från i nov -09 när han löshoppar: http://www.youtube.com/watch?v=pry_1V4WZYc



I övrigt har alla andra hästar gått bra i helgen Picazzo tycker nog inte att matte ska åka på träning något mera och få en massa dumma ideer so han tycker är jobbiga..Vänta bara Picazzo tills du får följa med;)..Bilder på Picazzo är tagna i Söndags..Magnus poserade även han på enågra kort och vad Picazzo tycker om sin Husse! En riktig Husse gris! När Magnus var med på tävling en gång så står han och hänger på Picazzo hur många tror Ni har kunnat göra så på honom Picazzo alltså!?


Curre fungerade kanon red lite markarbete på honom i söndags och han var kanon fin! Träningen gav verkligen något att tänka på och kommer göra honom mer ridbar!


Shahana har ridit lite kombinerat i paddock och ut en runda efter hon var varit väldigt laddad hoppat och studdsat så man har bara skrattat åt damen;)


Ebba hon har skött sig kanon hon går fram överallt när man är ute och rider travar på och verkar tycka att ridningen är skit roligt! Uppbindningen går även den bättre nu :) Kul när det går framåt!



Har en film till i från Växjo.. Zencur 1m Växjö Nov-09 tävlar honom åt Jane Elmér som äger honom han gjorde sin första tävling i Augusti -09 så framåt har det gått då han inte är en väldigt okomplicerad häst då han är väääldigt tittig;)..Sista tävlingen var i Växjö och han har börjat ta tag i saer väldigt mycket själv vill gärna dra i väg så detta ska Vi ta tag i nu i år hoppas jag så fort han kommer i gång :)..Kommer att bli en super häst denna killen när det blir lite ordning på honom och han växer i sin stora kostym :) Problem på B hinder i kobinationen har funnits innan men här går han igenom som en klocka:)


Zencur 1m Växjö Nov -09; http://www.youtube.com/watch?v=aXkvuTdLpVU

                                              

Ovido - Quiz & Flashcards