Alla inlägg under januari 2009

Av Josefina Lekander - 30 januari 2009 07:52

Några bilder på Curre:)..De på honom solo är i från i dag och de andra 2 på Janiool och honom är i från ihopsläppet:)


Började rida Curre i dag bara att när jag kommit halvvägs på rundan i skogen kom jag på att jag skulle kört ett litet arbetspass med honom på cirkusplatsen;)..well well det finns fler dagar att rida där nere;)..


Men Picazzo däremot fick sig en rudna där nere efetr hans beteende i går så fick han en rudna där nere..Var som jag trodde när han kom ner där skötte han sig och gick som en klocka! Jädrans häst den;)..Hna var jätte lätt och fini miunnen hade bara honom lätt i munnen och var knaon fin i formen och galopperna! Högern var han kann fin i trotts sitt handikapp;)..Skänklevikningarna i galoppen vra med bra bakdelsvändningarna i samlingarna i galopperna..Galoppombyttena var med hyffsat fina ska filas lite emr på dom..Han har lite svårt att få en snabbt byta från väntser till höger så ska man byta i varannat så blir det lite problematiskt för det är byte vänster byte spark,spark höger galopp;)..Han har ju lite damp den killen;)



Kvälls intaget var däremot inte lika kul med Picazzo...Han är lite dum och ta in när det är mörkt ute sen pappa kunde inte ta in dom i går så jag gjorde det när jag kom i från jobbet.. Visst det hästen fick sina ryck bara att han drog i väg så jag kom bakom och fick mig en spark på låret:(..Stukade foten när jag dånade av Curre för någon dag sedan och den stukningen gick ju upp för han sparkade mig på höger benet:(..men men..Sådant som händer tur att han inte fick en fullträff för han är nämligen broddad;)

Av Josefina Lekander - 29 januari 2009 15:34

Ja det har jag fått mig en i dag.. Janiool är halt på höger bak..Tyckte han var lite seg när han skulle in i går och likaså ut i morse..Tror han åkt på sig en sträckning för han är ju som en liten irriterade mygga den i bland så han får ju passa sig och det är ju lerigt i hagarna med så han kna ju halkat till lite med.. men det var inte värre än man kunde springa och leka med Curre det gick ju att springa och halta så han överlever nog;)..


Började med lilla Curr e i dag..Han var jätte duktig som vanligt ska försöka att rida ner och arabeta de lite på cirkusplatsen i morgon man kna ju fixa lite på dom i skogen men lättare att dona lite på volter och sådant när det är  mer öppet:)...Han fattar snabbt grabben han flyttar ju lite undan på grusvägen och sådant så duktig så:)..Möttte någar med hund också och frågade om jag sett en vit kalv!? Ibrunnsskogen! jaja..Hopaps dom hitatde den sen i alla fall;)


Sen blev det Picazzos tur och han ska ner emot sin vilja till cirkusplatsen i morogn alltså! Usch säger jag bara vilken mardrömm han var at rida..Jobbig och hängde sig i tygeln skulle inte jobba något utan bara dra i väg..Säger ju det att han är en jädrans latmask när det inte passar honom i maten;)..Så för hans del är det arbete i mrogon..Det värsta är att kommer han ner dit eller till et ridhus så är han hur lätt och fin i munnen som helst och fina halter och fattningar i från halt sen är han som ett monster i skogen;) Nåja han är sådan och det får man leva med;)

Av Josefina Lekander - 28 januari 2009 15:19

Som jag tog mig en flygfärd och landade på marken;) Ja, ja någon gång ska vara den första på året annars glömmer man ju bort hur det är;)


Nåja började rida Chaggy i dag han var jätte duktig trotts att han inte gått på några dagar förväntade mig att han skulle vara ännu piggare men så fel jag hade;)..Han var rätt lugn faktiskt så man kna inte klaga ju;).Han var fin i både skänkelvikningarna, halterna och ryggningarna:)..


Sen var det Picazzos tur att röra lite på sig..I dag hade bränslet tagit slut att det kan vara så vissa dagar?!;)..Men han fick arbeta runt en runda ändå var med fin i skänkeltvikningarna ryggningarna och halterna inget att klaga på faktiskt:)..Men so sagt lite mer energi hade önskats fast ska ge honom lite mer kraft foder så snart träningar och tävlingar börjar komma i gånf för annars blir han ju abra fet;)..


Sen på eftermidddagen tog jag en tur med Curre han var kanon fin i både höger och vänster galoppen rullar han in i galopp själv som han gärna gör eftersom travne tycker han inte är så intressant alla gånger rullar han in i väntsergaloppen bra att han tränar upp den själv;)..Sen är det lite att fixa med men det går att leka fram i skogen så:)..Men det märks att han börjar bli hemma tam på amrkerna för nu hoppar han till för stenar i bland som han inte sett på inann liksom.Så kom jag och galopperade och sov precis som jag gjorde på Picazzo för någon vecka sedan hopp åt sidan blev det sen bparkade han bakut och brallade och då kom jag lite i obalans sen så försvann den långa halsen och marken kom närmre;)..Så kan det gå när man sitter och sover eller tänker på annat;)..Nu har jag lärt mig en läza av det i alla fall..Curre tog det bra hopapde bara upp sen var det att rida i väg igen..INgen skada skedd;)..hehe..Kan inget annat än säga att jaa tycker om den killen emr och mer för varje dag som går alltså:)

Av Josefina Lekander - 28 januari 2009 10:15

Lite sadlar som jag har till salu:)


Prestige Silver Star

Svart Silver Star bomvidd 34 ( normal mot vid) 17" i sitsen. Ullstoppad, Slätt läder Medium size i sätet. Små klossar fram och bak jag tycker att de är lagom:). Uttagen hösten 2005 men ej använd hela tiden pga skadad häst. Mycket skön att både rida och hoppa i! Välskött!


Bates Caprilli Contact CAIR

En suverän hoppsadel med super komfort och smalt skuren sits, som ger en nära kontakt. Designad för hoppning, jaktridning och fälttävlan till seriösa och proffessionella ryttare, som vet betydelsen av en bra designad sadel. Justerbart flexiblocksystem med både knä- och vadstöd. Tunnare sadelputor i det nya revolutionerande "CAIR" lufsadelpanel systemet, som utesluter tryckpunkter och konstant anpassar sig efter hästens form och gör den mera fri och avslappnad. Utbytbart koppjärn. Förstklassigt österrikiskt Stöger läder. Livstids garanti på sadelbommen. 5 års garanti på luftsadelputorna. Jag har ett normal mot vid järn i nu, medium (normal järn) medföljer sadeln:)..Köpte mars 2005. Svart. 16,5" i sitsen men känns mer som en 17". Välskött!!


Prestige/Appalosa Golden Star

Svart Golden Star. 34 i bommen (normal mot vid) 17" i sitsen. Ullstoppad,  Medium djupt säte små klossar fram och bak.  Köpt den begagnad men tror att det är en tidig 02:a. Skön att både rida och hoppa i! Inte mycket riden i då föregående ägare som köpte den ny inte använde den så super mycket och jag har inte helelr använt den mycket då jag hade den när jag red in min unghäst:). Välskött!


Alla sadlar har sina respektive sadelöverdrag med sig:)..


För fler bilder och info maila mig:)


josefina.lekander@telia.com


Bilder längst upp: Bates Caprilli

Mitten bild: Silver Star

Längst ner: Golden Star

Av Josefina Lekander - 27 januari 2009 13:05

Av Curre och Janiool blev det i dag..Gick faktiskt riktigt bar Janioool gick fram till Curre och var lute kaxig men han kom snabbt ner på jorden;)..Han skulle bita Curre i frambenen han gör även så på Picazzo så Picazzo knäade en gång och trillade;)..hehe..En rätt rolig syn;)..Men Curre var smart för han började speka sen stegrade han när Jnaiool försökte igen så fick han sig en smäll under käken;)..hehe..Kan den grabben behöva;)..


Sen blev det en ridning ute i skogen med Curre vi hade en liten konflikt innan vi kom i väg jag skulle åt ena hållet och han åt andra men jag vann kampen;)..Han var kanon fin i skogen sen och vilka fina fattningar han gjorde i väntser galoppen!! Han är verkligen lättlärd den killen är så nöjd med honom så:)..


Sen var det Picazzos tur han var faktiskt lite pigg i ddag  så han studdsade runt lite sen var det bar med den saken så jobbade honom lite grann och han funkade  kanon:)..

Av Josefina Lekander - 25 januari 2009 16:50

Ja det blev det lite grann i dag:)


Var nere med Curre på cirkusplatsen och arbteade honom lite..Märks att han börjar få lite bättre kondis för nu vill han galoppera en massor hela tiden i stället för den där tråkiga traven;)..Tränade en del på väntsergaloppen han var jätte duktig i fattningarna måste jag säga..Slängtravade inte alls så mycket så är mycket nöjd med honom..Passade även på att hoppa det ligga räcket som stod där nere travade cavalettin och hoppade ett minihinder första gången jag kom på minihindret tog han i som bara den;)..Men det var första språnget. Märks att han är mycket travhoppad för han ville helst rava till hindrena men sen fick jag honom på räcket i galopp en gång efter det började han tända till och fatta vad han skulle göra..Hna är lättlärd den där herrn:)..VAr så nöjd med honom så..Är lite tryck i språnget;)


Sen var det Picazzos tur..Ja i dag hade jag inga kommentarer om honom..Han var så tradig att rida först var ingen fart i honom..Men har faktiskt dragit ner på kraft fodret för han blir ju så fet..Men nu ska han gå själv ett tag så då kan man ju passa hans matvanor lite mera;)..Red ner med honom på cirkusplatsen han var faktiskt väldigt duktig och fin i galopperna speciellt i höger galoppen som han har svårt för i bland var han kanon in och sammlade sig bra:)...Sen skulle jag göra lite skänkelvikning och öppna..Jovisst om bara hästen är lite mer sammarbetsvillig i bland så går ju allt kanon så fort man ska sätta sig ner och kräba lite av honom så börjar han ju sparka och slå..Men nu du Picazzo hoppasvi att det är mjukt i marken för då ska du få ridas en hel del på cirkusplatsen och i ridshuet så det blir ordning på dig;)..hehe..Blev lite irriterad på honom i alla fall sen funade han rätt hyggligt måste jag säga:)..Tog och hoppade någoor språng med honom men är ju meningslöst att hoppa så lågt för han bara fäller ju upp benen han hoppar ju typ inte utan är bara loj:P..Träningarna ska ju snart börja så då kommer han att få jobba den lilla tjockisen:P

Av Josefina Lekander - 24 januari 2009 10:32

GRATTIS! Får man säga till Louise Berg och hennes Sambo till ett köp av vårt fina sto Meeditrina! Lycka till och hoppas att Ni får det kul med detta fina sto! och en lyckad framtid på distansbanorna!!



Av Josefina Lekander - 23 januari 2009 10:22

Äntligen börjar det lätta lite i marken nså det går att röra på de små liven ordentligt:)


Började ta en runda på Curre han har ju en sådan power i galoppen alltså:)..Tränat en del på vänster fattningen i och med att han och svårt för den sidan han behöver stärka den så vad är inte bättre än att träna fattningar i den sidan;)..Han var jätte duktig och skötte sig tar en liten stund innan han slappnat av till 100% bara ..MEn ahn har ju bara varit hemma i 2 veckor så;)..


Sen Picazzos tur han skötte sig med fin den killen han har ju sina ideer för sig ska sparak och hoppa och studdsa när det inte passar honom>;).:Men desto mer han rör på sig desto mer förbränner han hoppas jag så för mig kan han slösa på enerigin i skogen;)..För han ser ju ut som en knubbsäl:P..hehe


Sen var det CHaggys tur han var laddad till max men trodde att han skulle vara värre faktiskt..Han var rätt lugn och harmonsik i alla fall en bit på runda;)..Flyttade fint och fina halter och ryggningar var faktiskt helt nöjd med honom även hemvägen var han faktiskt rätt lugn på så har inget att klaga på ;)

Ovido - Quiz & Flashcards