Alla inlägg under augusti 2009

Av Josefina Lekander - 23 augusti 2009 12:05

I dag blev det Longering för hästarna då Magnus fyller år och mycket att göra:)..


Chaggy skötte sig bra och var faktiskt avslappnad i dag;)..Sist han longerades började han show och för runt så fick knäppa bort inspänningstyglarna innan han sprängde bort dom;)..hehe


Jantar tog jag och longerade i grimman med inspänningar han var fin efetr han studdsat av sig lite i galoppen och fick släppa loss och vara lite galen;)


Sen Curre han for runt och pep som vanligt han brukar göra det i bland och sprka och ha sig sen vra han jätte fin efter sina glädje ryck;)..hehe

Av Josefina Lekander - 22 augusti 2009 11:51

 Ja i dag var det att bege sig till Bräkne Hoby för tävling med Zebban och Chaggy. Jane körde Zebban och jag tog ju då Chaggy . Jag var nästintill framme i sista sekunden för att gå banan till 90:in typiskt mig?;)..hehe


Zebban gick fint i 90:in han kom i gång lite sent och flöt på framåt på hindrena med hopapde och var fin en 0 runda där:)..Nöjd med lillemannen ( han är 172 cm i mankhöjd typ ;)).


Sen var det Chaggys tur att gå 1 meter han var fin på framhopningen sen fin på banan fram till jag satte en skit väg på honom till ett hinder så stoppade han för antagligen tvekade jag lite han brukar man bara kunan trycka av annars.:Skit med att jag förstörde för honom:(..Annars hade han ju gått 0:a..well well var inte den ena tabben jag gjorde...


Zebban sen i 1 metern han var kanon fin och jag sket till att på ett hinder annars hade han säkerligen varit nolla..Han var kanon fin och inte alls så tittig i varken förra klassen eller denna..Han börjar lära sig:)...Well well som sagt inte den ena tabben jag gjorde;)..


Chaggy gick sen ut som 3:e häst i laget 2 nollar innan oss alltså i vårat lag var kanon. Det var bara en sak som var lite knepig en kombiantion som var väldigt lång ende stora hästar givk på 2 i den och jag med Chaggy skulle gå på? Ja så tänkte jag emot den 1 eller 2 ? Stopp sa det på a hindret satt och funderade för mycket la en liten volt red på hindret han gick utan problem på 1 galoppsprång..Skit med hade jag inte fått det stoppet hade han varit nolla..Sabbade jag för lille starckars Chaggy..Tänkte hon som gick ut sist är säkert nolla hon hade vunnit klassen innan..Till våran stora förvåning trillar hon av!!! Vi stannar på 5 fel mitt stopp + ett tidsfel kommer på en hedrande 2:a plats..Så nu är det hem och träna sluta att tänka så mycket utan bara rida när jag börjar tänka då kommer problemen liksom..Men jag är nöjd ändå:)..


Nästa tävling nu blir det 12:e september med Curre och Zebban Zebban ska gå 90 & 1m Curre tänkte jag mig 1m 1.10 tror att det kna bli rätt bra?:)



Tusen tack Linda för bilderna i från i dag jag har snott dom i från dig vilket du lär se;)


Och bilderna i från utställningen i går var i från Jeanette Björk Björkehills Arabians som har fött upp Janiool och haft Chaggy som avelshingst innan:) www.bjorkehill.com


På bilden med hela laget från v: Anna Sjöström - Contici val född: 01 : e Comefast xx u: Came ue: Lemon, Emelie Blom - Kinston val född: 01 e: Labrador u: Karolin ue: Cavalotti Jessiva Allfjord- Maceba E sto född: 96 e: Helwan u: Mowca ue: Mowgli Josefina Lekander. CC Chagal hingst född:99 e: Chock u: Ciekawa ue: Probat

Av Josefina Lekander - 21 augusti 2009 11:40

Fy på mi vad dålig jag har varit på att skriva..


Kort uppdatering..


Picazzo har blivit stående nu efter V-plast på bantning + nu ska han få stå i 2 månader och tappa lite muskler han har blivit alldeles för grov! Är helt itt fel i sommar så när man ska ha jobbat eller något så har man tänkt jag tömkör honom visst vart sätter sig musklerna då? Inte riktigt där han ska ha dom liksom..Men nu ska det bli ändring så nu tar vi tag i detta och kommer igen nästa år:)


Curre har varit fin hemma och varit mest ute i skogen och ridits:)..Har även hoppat honom för Linda och han har varit fin lite jobbig och slog med huvudet in på hindret innan kombinationen men reder ändå ut en kombination med oxer in räcke ut på 110 trotts att man tjabbar innan ..Ni vet han kna ju själv nu;)..Tror han i alla fall;)


Chaggy har med varit i skogen och ridit även han har hoppat lite grann har hoppat honom rätt lågt själv 1-2 gånger i veckan då blir han lite lugnare liksom. Han var jätte fin lugn och avslappnad när jag hoppade för Linda har bytt bett på honom med som han lugnat ner sig betydligt på och är jag avslappnad är han också det så skönt att hittat knapparna på honom...:)


Har även fått ett ny tillskott i stallet Lindas hästar Jantar som jag red omull med på tävling i karlskrona i slutet på maj. Han är ju läkt och fri i fråns sina hovbölder så nu ska han köras i gång:)..Han ska stå här tills Linda har fått ut sin unge:)..Rider honom just nu på Hackamore då han fått vara hos tandläkaren under förra veckan vilket resulterade i han hade 2 vargtänder en på vänster och en på höger sen vassa kanter på insidan av underkäken att det skavt på tungan..Nu kankse han inte är så tjabbig med bett längre men blr hackamore ett tag nu efter detta:)


I morgon är det tävling i Sporren där ska Zebban starta 90 & 1m och Chaggy 1m sen gå med i laget div I. Ska bli kul faktiskt:)..


Lite bilder på Chaggy i från Chrisstall utställning, och en på Curre och en stolt matte i från Tirk får tacka Pia för att jag fick köpa denna underbara kille och Hanna som har fött upp en sådan fin och vacker grabb:)

Av Josefina Lekander - 15 augusti 2009 10:42

Lite bilder jag fått av Anette Olofsson http://www.stromsdalsgard.se/


Tack så jätte mycket för bilderna:)


Han fick även beröm för sig bra psyke kul att folk ser att han är helt underbar:)



Av Josefina Lekander - 14 augusti 2009 10:29

I dag har vi varit på tävling i Tingsryd. Hästarna som var hemma fick sig en ridtur på morgonen då tvlingarna i började fören 11.30 med Avd A och jag hade bara Avd B hästar.


Curre startade 2 1 meter klasser han var nolla och fin i den första lite mer framåt hade jag velat ha honom sen så i andra 1 meter var han jätte fin men fick ett ner på sista hindret. Retfullt men banan var lite trixig för unghästar i bland svänger de ju inte med så bra;)..Men han var jätte duktoig väldigt nöjd med honom:)..Väldigt snäll att rida i dag med inget hoppande och studdsande som sist;)..I första klassen hoppade Curre upp sig på första hindret så jag fick hela hans nacke rätt upp i ansiktet passade mig för både han och Zebban sen att inte vara med nyllet över halsen direkt bättre på sidan;)


Sen var Zebban med också i första var han väldigt fjantig på framhoppningen och stannade vid hindrena när man skulle hoppa fram och sådant. Inne på banan gick han knackigt fram till 3:an sen flöt han på bra framåt till 7:an och fick sitt tredje stopp där. Fin igenom kombinationen och sådant men sen hoppade och lite när man tog i honom så vi bestämde oss för att byta bett på honom till ett 3-delat han har ju hoppats på pelham i första klassen han har varit lite dum inann och dragit i väg emot hindrena så det återstod att se hur han blev på ett tre delat i andra klassen;)..I andra klassen var han knaon fi på framhoppningen och lyssnade jätte fint. På banan sen fick han ett net på 5:an vi var inte riktigt överens när vi skulle hoppa av han vill gärna gå av innan men jag vill ha honom närmre;)..Men fina språng fick han sen fick han ett stopp på första i kombinatioenen tror att det var den andra hästen som var inne på banan samtidigt att han hade lite koll på den att de flyyade sig upp i från och ner till honom så han blev lite mer intresserad av den sen var han jätte fin resten tyckte jag gick av för tidigt på 2 hinder som sagt inte riktigt överens med avsprångspunkten men det finns lite att jobba på. han kollade inte alls på några hinder i andra klassen annars så är så nöjd med killarna:)


Linda var också med och tog bilder och skrek lite;)..Mamma shade nog någo bild med som man knakse kan få:P

Av Josefina Lekander - 13 augusti 2009 10:08

I dag har jag först ridit 2 pållar hemma


Började dagen med Picazzo red ut lilla rundan och rörade på honom han var kanon fin i benet när jag kom tillbaka med honom en svullnad han behöver röra sig på så det blir tävling för han sdel på söndag inget större fel på honom då han hade rodeo bakom stallet i dag med när han skulle gå in och brallade runt tror inte på att det är något större fel på den nisssen:P..


Curre red jag också den lilla rundan i skogen han fungerade fint och var bra framåt så får vi hoppas att han fungerar bra i morogn med på tävlingen i tingsryd.


Körde sedan till Eringsboda och red 2 hästar stoet e: Cortus som jag varit och ridit innan. Hon hade haft något i munnen en kant. Har varit jätte mycket bättre i munnen i skogen sne började hon tramsa i poddocken igen så var där och red henne och ja hon oppade och skuttade sparkade och reste sig lite men gav sig lika fort som hon börjar testade några gånger till sen slutade hon efter en stunds ridning men hon var trött;)..Men är nog bara lite dumheter nu och som sagt hon ger ju sig efter en stund så det är bara att inte ge sig;)


Sen red jag även deras Dartmor ponny..En B ponny snacka om litet men väldigt behagligt om man skulle trilla av;)..Inte så långt till marken..Hon var fin stundtals hennes dotter brukar rida henne sen var det lite jobbigt när någon ställde krav på henne så fin i början sen tappade hon lite fokus men hon var ändå fin sen hoppade jag henne lite med och vilket klipp men lite lat eller hon tappar lite trycket men tror det blir bättre sedan:)

Av Josefina Lekander - 12 augusti 2009 12:00

Här kommer lite bilder i från Lördagen..


På både Chaggy & Lilla föli som jag fick hålla i championaten :)'


Av Josefina Lekander - 12 augusti 2009 11:34

En vanlig dag här bara det att 2 hästar fick tömköras i stället för att ridas:P..


Chaggy började jag med med kom underfund med att bättre att rida honom på gräset i morgon för det var lite stenar på grusbanan och i och med att det är en framsko som lossnat så ömmar han ju..Men han var jätte fin den lilla stunden jag hölll på med honom..


Sen var det Picazzo som först var lite halv lat sen brallade på ordentligt och hoppade och studdsade som vanligt..Fortfarande svullen i dag efter han varit inne på morgonen men det brukar de ju oftast vara med så..Hoppas att det blir bättre snarast:)


Curre red jag ut en runda på i dag av den mer Seriösa rundan..han var jätte fin lyssnade fin stenarna var fortfarande lite farliga i dag men bara lite i bland när arbetet började bli för jobbigt..Flyttade mycket ksänkelvikning i både galopp, skritt och trav han var väldigt fin mycket galoppfattningar och avsaktningar som fungerade fint..Kul när de är duktigt.:)

Ovido - Quiz & Flashcards