Alla inlägg under december 2009

Av Josefina Lekander - 31 december 2009 16:32

Vi Vill Önska Er alla ett Gott Nytt År!


'Hoppas at 2010 blir ett fantatiskt år medvälmående och friska hästar och ett bra tävlings År! :)

Av Josefina Lekander - 27 december 2009 18:12

Ja just för tillfället är Paddocken den enda platsen som går att rida på nu när det töar ute..Kommer i alla fall upp till den nu:)..Annars isgata på vägarna tur att Magnus har sandat upp för backen till paddocken i alla fall:)..


Red Curre & Janiool i paddocken i går han inte med Picazzo blev ju mörkt:S..Curre & Janiool gick så där tyckte det var ingen ordning på dom liksom..Fast dom har ju stått i några dagar också;)


I dag i alla fall så började jag med Curre som gick riktigt bra faktiskt! Fick honom fin i samlingarna i galoppen han gick fint på volten i galopp och sedan jobbade på fint i traven. Satt där och red och red övade lite på avsaktningar och fattningar för att få honom lydigare är väldigt önskvärt:)..Helt plötsligt hade det gått en timma.Jag som bara skulle röra lite på dom..hehe Så kan det gå i bland :)


Janiool var sedan nästa kille ut och han gick verkligen kanon i dag:)..I går var han lite brallig oh dryg han ville inte riktigt lyssna i går och ville inte ta fattningarna utan att tjura lite oh bocka..Men i dag verkligen kanon fin! Fin i fattninarna och formen var väldigt fin på honom..Kan inte bli annat än nöjd med honom:)


Sedan var det Ullas tur..Pust och Stånk i från honom allt var jobbigt..Och han är ju så förbaskat lat! Så man blir ju verkligen irriterad i bland när han inte vill lyssna fram på skänkeln men fick lite ordning på honom sedan då var han riktigt fin :)..Gjorde byten i varannat och lite förvänd galopp och hanverkade tycka det var kul för då blev det lite sug i galoppen.Måste säga att galopperana har verkligen blivit bra på honom nu:)..Tyker faktiskt även att han har gått ner lite i vikt..Säger inte att han är smal men jag tog lite bilder på honom han är ju lite grövre i modellen liksom:)


Låter kanske lite en formigt att rida 3 stycken hästar i Paddocken men man får resonera som Linda skrev till mig:).." Det är tur att du har 3 påhittiga hästar" och det har hon rätt i man vet ju aldrig hur dagen ser ut med de 3 i min omgiving..hehe


Årets Julklapp till mig i från magnus bestod av 3 julklappar till hästarna:)..Janiool fick det bli ett träns i från Treadstone skit snyggt på honom ett remontträns som han har på ena bilden nedan:)..Tänk att den lilla skiten Janiool nu fick ha full i tränset! Treadstone är lite små i storlekarna men full..Han har däremot allt uppspänt på hålet längst upp.hehe..Picazzo fick en ny nosgrimma i från Treadstone hans är lite för stor dock beställde jag en cob ( Picazzo har ju cob i träns och är inte ens stor i huvudet för full är alldeles förstort jämnt för honom) men inte denna den var skit liten! Så måste byta den så blir att skicka i väg den:S..drygt..Curre fick sig en ny lädergrimma att ha och åka i transporten..Curre har töjt ut Picazzos lädergrimma som var för stor för Picazzo innan Curre töjde den..och den är för stor för Curre nu...hmmm..Tur att Picazzo har en brun grimma i Cob hemma då;).hehe


Fina grimmorna hästarna har med väl? Den Curre har på sig fick Picazzo för något år sedan men den använder Curre nu mera i hagen ( alla 3 går med grimmor hela tiden dom r lite svåra att få på grimmor annars när alla 3 ska stå vid grindhålet och de kommer inte alltif överrens med varandra;)..) Janiools grimma fick Chaggy samtidigt som Picazzo fick sin "Envis" Picazzos grimma är hans egna kan ju stämma "Crazy" färgstark grimma till en färgstark häst:D


                                

Av Josefina Lekander - 24 december 2009 11:53

Vi och hästarna här på Stall Lekander vill önska Er alla en riktigt GOD JUL!!

Av Josefina Lekander - 24 december 2009 11:38

Ja så här har det gått för mig med sparken..Blev sparkad på måndagen åkte in till vårdcentralen på fredagen som skickade mig vidare till akuten slutade med att jag fick ett snyggt gips med mig hem...Inte den lilla och korta modellen utan ett högt gips. Är strålbenet som har gått av vid handleden typ. Så då blev det gips i 4 v sen väntade återbesök. Skulle på dop dagen efter detta med gipsningen också tur att man skulle ha klänning...Hade inte fått på ig något annat hade nämligen kalkgips första 1,5 v tills det gick sönde fick då åka in och få mig ett plastgips som var mycket bättre det tål ju lite mer med fukt eftersom jag är ute en hel del... Hästarna har jag hållt i gång rätt hyffsat Picazzo har varit i gång en del satte även i gång Janiool och Curre kom i gång denna veckan nu ridmässigt..Det går att rida med gipsad arm bara lite svårt att koma upp på hästryggen när det är höger armen som är gipsat men man kommer på lösningar på de flesta problem faktiskt :)


I går (23:e)var Vi inne på akuten och röntgade och skulle då eventuellt få byta till ett kortare gips i några veckor..Benet var inte i hop läkt ännu..Var lite osäkert om det skulle bli ett högt igen då jag inte får vrida handleden för då läker det ju aldrig. Beslutet blev ett kort gips och vad skönt det är! Men väldigt stel i leden svårt att räta ut armen eller det gör ju ont men det är bara att träna på. Var därför jag fick ett kort med för att leden fick inte stelna till mera liksom..Frågade även om jag fick rida och det var inga problem alls i med att du har ingen tyngd i armarna liksom, får ju inte lyfta tungt..Får rida bara jag inte trillar av:D..hehe..Så nu är det bara upp och fortsätta träna nu har jag ju verkligen fått klartecken :) Har ridit dom lite på åker utanför huset som är 5 hektar do har fått jobba i snön vill jag lova i alla fall:)...


Och snö har vi fått i en massa här nere i blekinge. Lägger ut lite bilder på hästarna i hagen och innan ridning sedan en i från dopet med mina bröder och min brors ena son och mitt fina gips;) Även bild på Mercurius & Hundarna har kul i snön + min fina kalv Rosie :) 

                      

Ovido - Quiz & Flashcards