Alla inlägg under juni 2009

Av Josefina Lekander - 16 juni 2009 08:42

Tyckte jag att det blev sent i går så blev det senare i dag:P


Började inte rida fören på efetrmiddagen i dag är ju en del som ska fixas innan midsommar med så passade på att handla på dagen sen var det lite hemma som behövde fixas då jag inte hann det förra veckan då jag typ jobbade hela tiden kändes det som;)


Började med Zebban i dag red ett arbetspass med honom och han funkade jätte bar tycket jag i alla fall hästen var svettig och lite trött så jag tänkte att jag kunde ta något litet skutt med honom i dag tnkte hoppa ordentligt med alla hästarna i morgon..Jo visst jag trodde detta skulle gå lugnt till men jag undrar vem som laddat upp hans duracell batterier i natt alltså;)..Han var jätte fin men han skulel hoppa allt som stod i hans väg trodde han ja men jag tog och avstyrde det så han fick ta sig i kragen och lugna ner sig..Men han var väldigt fin tyckte jag..Problemet är bara att Jane som äger honom har en sadel med normala kåpor på sin sadel jag har långa på min för mina långa ben..kan Ni tänka er då vart stöden på hennes sadel sitter på mig? Dom sitter ovanför knäna typ sitter vid låren och en häst som hoppar stort kan Ni tänka Er vilket stöd jag får;)..hehe


Näst på tur stod Joker han var kanon fin i dah! Lite tjabbig i ena galoppen men tror mest att det är lite fjant för sen när man fattar vänster så tar han höger som han inte kna fatta annars..Rolig är han lilla Joker:)..Men som sagt kanon fin..Man märker att an tycker att det är lite halv jobbigt att gå i kortare galopp i uppförsbackar och sådant men det stärker ju dom:)


Curre fick sig en liten runda i skogen det tyckte han var lattjo lajban! Han studsade runt och exploderade i galoppfattningarna..Han är häftig den killen:)


Skulle tagit och tömkört Picazzo men kvällen gick åt att hitta magnus föräldrars ens hund släptte ut deras på kvällen då de är bortresta den ena försvann sen hade någon hund fått renskitan i köket..Så glad man blir på kvällen alltså..Picazzo hade verkligen behövt då för han ser ut som en uppsvälld ballong! De har fått hösilge nu so är i från första skörden dom andra har klarat det men Picazzo står ju baar och trycker hela tden..så han får stanna inne i morgon på morgonen och få potionerat med mat!:) 

Av Josefina Lekander - 15 juni 2009 08:36

Ja i dag var jag inte hemma fören sent i kväll..Jobbade ju först och främst sen sulle lite hästar ridas med:)


Började med Janiool som gick kanon bra han är lite tjabbig i höger galopp men är inga problem för övrigt han är knaon fin:)


Sen var det en tur på Picazzo som gällde han var faktiskt snäll för att vara ett tag sedan som han reds liksom..Han var väldigt framåt och fin i skogen men brallade inte och sådant så det var ju en fördel med det hela:)


Curre stod sedan på tur han var med väldigt lugn att sitta upp på och rida i väg på vilket han inte varit innan när han stått..Men sen så kom de senare i skogen i stället han hoppade och studdsade sparkade bakut..Kul att det är lite liv i dom;)


Skulle tagit Zebban med men insåg att klockan var halv tio typ och inget förbrett emd fodring så det fick vara..Men han har ju 6 dagar till denna veckan;)

Av Josefina Lekander - 14 juni 2009 08:28

På detta här med uppdatering..Har inte kommit hem fören sent på kvällarna nu jobbat sen har man ju hästarna sen med..men men..Kommer en liten kort uppdatering av veckan som gått..


Janiool har jag börjat rida nu han sköter sig helt lysande går som en klcoka peppar peppar kanske man ska säga men helt otroligt snäll nu har han fått framskor med så nu går han i skogen och går fram överallt så duktig så min lill pojke:)


Zebban har gått fint han med:)..Har hoppat honom lite och han har fnkat bra han hoppar dock höghus den hästen;)..hehe


Joker har med fungerat bra dock blev han skit sur på mig i dag när jag tryckte till honom och krävde endel som sagt väldigt sur men sen när han accepterade läget så gick det väldigt bra då kunde han ju svänga i höger galoppen till och med;) på liten volt:P..


Picazzo har fått sig en vilo vecka tyckte att han bövde det och det fanns ju ändå inga tävlingar just för tillfället så vad passar honom bättre?:)


Curre har också fått en vilo vecka han behövde nog det också i bland måste de få vara hästar med och Curre är ju inte så gammal..Men i morgon ska de i gång för att ha de bägge stående samtdigt är rena mardrömmen..De har bland annat tryckt staketet så de hade rymmt en dag eller antagligen hade de sprungit och lekt sen inte hunnit stanna och åkt rätt in där..Så kan det gå i bland inga skador i alla fall Curre var lite svullen i ett ben och Picazo hade ftt ett skrubb sår men inget annat Janiool hade i alla fall stannat inne i hagen som tur väl var då grannens ston går mitt emot;)



Av Josefina Lekander - 7 juni 2009 22:06

Ja i dag har det varit Curres debut på tävlingsbanorna:)


Han fick gå 90 och 1 meter och han nollade bägge klasserna:)

Kanon nöjd med honom! Var inga direkta titt hinder med  men det är ju bara detta med att få komma ut som är grejen sen hoppar vi ju mycket titt hinder på träningen:) Så det ska ju inte vara några problem för den lilla herrn..


Vid framridningen till andra klassen var han total knasig på framhoppningen och studdsade om kring när det kom någon som hoppade emot honom eller räckte i bland med någon som galopperade emot honom..Skönt annars kna unghästarna tappa lite sting till andra klassen ju:)..Han hoppade av lite långt i från i bland men han var lite halv galen inne på banan:)..Men sådant är ju kul:D


Tråkigt med tävlingen var bara att det tog en sådan lång tid! Man kan ju faktiskt ha 2 inne på banan samtidigt..men men sånt är livet är i alla fall jätte nöjd med min lilla kille:)


Tack till Linda som fäljde med och tog sådana fina bilder på honom..Tror de flesta är i från 1 meter tror det gula är i från 90:in han var och knackade i bommen lite;)


En liten bild på Signe också hemma på gårdsplanen:)

Av Josefina Lekander - 6 juni 2009 18:37

Då började dagen med att rida Joker en liten rund ai skogen han var helt okej att rida i dag lite tjabbig men det ska nog bli ordning på honom med förr eller senare:)


Sen var det dax för att lasta Totte gick inte så bra för han är kvar här;)..Men han ska åka upp till dom med lastbil i stället är det tänkt nu tror det blir bra så:)


Sedan väntade Zebban som jag red i gång en rund ai skogen först sen hoppade jag honom några skutt. han var kanon fin och var fint han hoppade! Kändes som han fick väldig runda och fina språng och kanon duktig var han! Väldigt nöjd med honom:)


Curre rörde jag lite på en runda i gräs hagen i och med att han saknar en sko sen var de där och slog på den på honom på kvällen vid 8 snåret:)..Tusen tack:D så jag var sedan hemma strax efter 22 då var Curre tvättad och allt för morgondagens Hopptävling:)


hans  debut blir på lokal tävling 90 & 1 meter hoppas vi att han går bra:)

Av Josefina Lekander - 5 juni 2009 18:26

Har det blivit på alla kusarna i dag ville vila benet lite så att jobba de i från marken är aldrig fel tycker jag!


Började dagen med att Totte skulle veterinärbesiktigas så longerade honom på magnus ny gjorda grusplan där hans spannmålskorvar ska vara sedan men just i dag användes det till hästarna;)


Totte gick igenom u.a så de ska komma och hämta honom i morgon..:)


Tömkörde sedan Picazzo han var väldigt fin måste jag säga dock väldigt jobbigt för alla hästarna då det var lite djupt på vissa ställen så de blev trötta och svettiga pållarna:)..Picazzo såg väldigt fräsch och framåt ut tyckte jag allt:)




Sedan var det Curres tur att få sig en omgång:)..Han var lite halv tokig och flög runt och pep han är så söt när han gör så:)..Men han var kanon duktig och vilket påskjut han har i bakändan!! Cool häst:)


Sen tog jag Joker den lilla stackarn blev trött efter en liten stund;)..Eller han galopperade jag inte på linan för man såg att han var väldigt trött när han travat lite så man får ta det sucesivt med honom:)


Sedan var det Zebbans tur han var väldigt fin han med fint på skjut han började tycka det var lite jobbigt emot slutet för han började springa lote då men som sagt gruset har inte satt sig där riktigt ännu så är lite djupt på visa ställen men är bra träning för de i bland med:)


Lite bilder i från de Lokala och Regionala tävlingarna i Karlskrona den 30 - 31 maj:) 2 bilder på Jantar och 3 på Picazzo

Av Josefina Lekander - 4 juni 2009 20:53

Ja i dag låg det en tappad sko i Curres box han trampade till på en av dojorna när vi lastade honom i går så var redan bestämt att en kompis kill ksulle komma dit och fästa till skorna så de höll över tävlingen tills hovslagarn kunde komma..Så det bli av med tävling i alla fal:)


Hade jätte ont i benet i dag efter smällen i går:(..Jag lindade om att med en elastisk linda så det kändes någonlunda bättre.:)


Red Picazzo en liten runda men det gjorde verkligen kanon ont som sagt smällen kom precis där stiglädret ligger ann vid benet Picazzo skulle ara gå en kort runda men som sagt det gjorde verkligen ont och jag säger inget i onödan utran brukar kämpa på men unde inte ens hålla om hästen..


Sen har jag glömt att skriva att jag fått 2 nya hästar hem:)


Zencur  "Zebban" valack född 2004 e: Zephyr u: Madonna ue: Marwin


Joker valack född: 2004 an är appalosa så han ser ut som en pippi långstrump häst:)


Tog i alla fall en tur med Zebban benet var inte alls okej men tänkte att jag måste ta honom och Joker med. Zebban fungerade bra galopperade små korta sträckor fattade galopp i från skritt saktade av till skritt lyttade lite skänkelvikning han var jätte duktig:)


Kom sedan hem och skulle rida Joker men fick snabbt ge upp den iden när jag knappt kunde stå på benet..Men men är nog bättre till i morgon:)


I morgon får Curre dojan på sig i gen och Totte ska veterinär besiktigas:)

Av Josefina Lekander - 3 juni 2009 20:41

Ja i dag blev det träning för Curre och Picazzo man hinner inte med någon annan häst tyvärr när man ska jobba innan träning sen var det ju piss väder också..Regnigt sen solsken emellan åt..well well..


Med Curre gick det kanon bra på träningen i dag! Han var super fin han börjar bli väldigt framåt emot hindrena och som sagt kanon fin:)..Var super nöjd med honom:)


Med Picazzo sen gick det också bra fast den brukar väl inte kolla på något alls! Vad tror Ni hästen gör när han kommmer in emot kombinationen som det ligger mattor under på bägge han tvärnitar och går åt sidan och jag åker givetvis av;)..Och slår i typ vaden rätt i hinderstödet där var det benet avdomnat;)..Slog i precis där stiglädret ligger med så höger skänklen var helt väck..Gjorde kanon ont. Oxh givetvis var det mycket svängar så jag var tvungen att ha höger skänkeln som ytterskänkel jätte lätt då. men men inget att gnälla över han gick i alla fall bra sedan:)


Bilderna har jag snott av Linda;) (fin Curre är över oxern va?) filmer finns på:


http://lindasjostromhast.blogspot.com/



Ovido - Quiz & Flashcards