Alla inlägg under maj 2009

Av Josefina Lekander - 31 maj 2009 08:44

I dag var det Picazzos tur att få åka på tävling..


Kalrskronas regionala tävlingar 1.10 och 1.15 skulle han gå..


Han var väldigt fin på framhoppningen tyckte jag han kändes fin liksom..


Inne på banan sen var han fin med:)..an fick ett nedslag in i kombinationen var helt mitt fel tog inte tillbaka honom men denna banan är lite upp och ner typ..Var upp försbacke typ på kortsidan och kombinationen låg emot lågsidan annars var han jätte fin över oxrarna och sådant:)..Så nöjd med honom så:)


I 1.15 var han hyffsat fin på framhoppningen tog bara några språng på räcket för de höll på att hissa upp den där oxern hela tidne mer och mer och jag vill hlst bara ha något bra språng på framhoppningen för att stämma av jag vet ju att hästen kna hoppa högt sen..men men..Inne på banan skötte Picazzo sig matte skötte sig mindre bra;)..Fick ett nedslag på 2:an ett räcke det var jag som fick lite för mycket fart in tror jag sen så fick vi ett ner på 6:an d kom du i från en hyffsat stor oxer sen var det nerför till ett räcke som inte var så höt..Lite taskigt med sen var det en A:0:a denna klassen med..Sen fick han ett ner på sista i kombinationen var oxer in så fick honom lite lång till räcket ut..Men var väldigt nöjd med honom..De högsta hindrena på banan oxrarna och sådant klarade an galant..Sen var banan både i 1.10 och 1.15 liet konstiga..I 1.10 var det 5 plaerade och den som blev 5:a hade 4 fel i omhoppningen då måste ju banan vara lute svår? eller har jag fel..Var föresten Lindas syrra som kom 5:a i första klassen:)..Grattis!!


I 1.15 så tog det tid innan första nollan kom och de som nollar hade lite mer rutinerade hästar eller de hästar som gått på gräs lite mera i år..Sen Åke bygger lite ologiska svängar med tycker jag;)..heheMen som sagt knaon nöjd i dag:)


På Lindas blogg finns bilder på både Jantar i från Lördagen och Picazzo i från söndagen:)..Försökte sno bilderna men min dator kunde inte läsa dom:( 


http://lindasjostromhast.blogspot.com/

Av Josefina Lekander - 30 maj 2009 08:23

Ja i dag var det tävling i Kalrskrona med Jantar född: 2005 e: Dakar . Jnatar är en import i från Polen.. För det första var han vldigt överladdad och kunde typ inte stå stilla när vi skulel brodda honom sen så slet han sig på parkeringen för Linda  och hade lite rodeo vilket ledde til att han slet sönder tyglarna typ precis när klassen skulle börja;)..Panik och hitta ett par andra tyglar..För man är ju inte så smart att man har med sig ett par extra tyvärr..Hittade ett par tyglar sedan sen när jag väl kom upp var lite spring innan dess så var han rätt spänd men sen på framhoppningen jändes han fin..Han kändes fin på banan ocks fick ett nedslag men tycer det är godkänt jag har ju inte ridit honom så mycket + att det är han 2:a tävling hans första med mig;)


I andra klassen som var 1 meter klass var han lugnare att sitta upp på han fick ett ryck på framridningen det kom en transport så man var ju tvungen att hoppa och studdsa lite när den dök upp bakom buskarna var flera unghästar so reagerade på denna:P..1 meter har han aldrig tävlat i men detta skulle ju inte vara några problem..Trodde jag..För det första så har alla som tävlar gått banan..Detta betyder när alla gått banan så när man är 2 inne så behöver ingen stå i vägen för någon annan! Men när jag kom och red på 2:an var det givetvis en som stod i vägen man kna rida runt banken eller innanför banken..Oftast vill man ju rida innanför eller så anridningen blev för lång annars och unghästar som blir trötta lite lätt och utomhus är ju redan banan stor.Ne men då står man precis vid banken där jag behövde rirda..Han suger ju sig lite emot den hästen då..jaja..Han fick ett nedlg på nästa hindret just för att jag fick inte riktigt plats till att sväng..sådant som händer som inte borde få hända som sagt alla har gått banan innan..Sen var det ju kombiantion då rev han in har jag för mig i den han blev lite frågande men är ju inte så lätt när man inte är jätte van vid det..Han har ju hoppat det innan har jag sett emd ju:)..Men de behöver ju lite rutin på det med:)..Efter det kom en oxer i ner försbacke som han klarade galant..Kom sen emot näst sista hindret som han får med sig frambommen tror han kna ha fått den mellan frambenen och stackarn stupar i backen..Ingen skada skedd på en annan värre var det med lilla jantar han reste sig fort tror inte att han fattade riktigt vad osm hänt sen ser ja attd e droppar blod då har brodden skurit upp bakom frambenet ett typ 10 cm långt sår som veterinär fick komma och sy i hop han fick dreneringsrör så det skulle sköljas och så:(.Starackars lilla Jantar..Men sådant som kan hända ju..Broddar är jätte bra men händer det något sådant här så kna det ju komma brodd skador tyvärr:(..Som sagt sådant som händer i bland tyvärr:(


När jag väl kom hem sedan tog jag en runda med Curre som bara blev en kort skritt runda för sedan kom de och ksulle kolla på Totte..Curre blev nog lite besviken han tycker ju att det är kul att jobba annars ju;)..hehe..


Totte gick hyffsat bra i dag fin i formen men var lite tjurig i höger galoppen..Unghästar;)..Do som var och kollade på honom var super trevliga och dottern som skulle ha honom red honom väldigt bra och var väldigt förtjusta i han..Får väl se om de ska ha honom:)..


Ja sen fick Picazzo bara en tvättning i dag han ska ju tävlas i morgon..Vi skulle i väg på kvällen ocu i och med att dagen inte gick riktigt so planerat så fick det ju bli så här..Men han dör inte av att vila en dag;)


så får man se hur han år i morgon..

Av Josefina Lekander - 28 maj 2009 08:10

I morse började dagen med ett sådant fint väder..Ös regn;)..Hästarna fick stå inne en runda på morgonen..


Började sedan md att rida totte som inte var så jätte arbetssam med som släppte emot slutet..Jag ger mig inte och inte han heller i första taget men han har nog lärt sig att jag inte gör det heller så jag vinner kampen till slut;)..Sedan var han riktigt fin!


Sen var det Picazzos tur som faktiskt för en gångs skulle på länge gick bra! Avslappna och fin och lyssnade fraför allt:)..Tycker vi om..Kankse har vänt lite för honom?


Sedan var det en kör tur ut till Hasslö där jag skulle rida Jantar ska tävla honom i kalrskrona på lördag..I dag var han fin och blev rätt så avslappnad skönt det:)..Så blev inte nåot super långt pass för man ska ju sluta när det går som bäst:)


Bar sedan av hem för att bygga upp lite hinder till Curre han har blind broddar på sig så tänkte att dessa räcker för nu var det ju trotts allt solsken...Jo visst fram till jag hade hoppaten stund sedan började det ösregna och hagla! Det hindrade inte Curre i från att oppa han till och med drog i väg emot hindrena han har börjat ta tag i väldigt mycket jsälv kul:) Så han blir nog inga problem om det regnar och tävlingarna går på gräs:)

Av Josefina Lekander - 27 maj 2009 09:44

I dag så fick Picazzo en rund ai skogen han var skit jobbig inte alls rolig att rida väldigt fjantig och hans drag i dag för att slippa att göra något var att dra i väg med mig och vara jobbig och fjantig han blev bättre emot lsutet i alla fall för då blev jag riktigt irriterad;)


Sen var det Curres tur att ut en runda i skogen..Den hästen är alltif rolig att rida alltså..Hna var jätte duktig med galoppfattningarna mensen hoppade han och studdsade för allt i dag lla vita stenar och det finns stenar hela tiden i skogen han kändes och såg väldigt glad ut hästen och hade lycko hopp..Tur att han inte tog i med alla sina krafter i glädjeskutten bara;)..hehe


Totte fick sig en liten ridtur i dag med han funkade bra:)

Av Josefina Lekander - 25 maj 2009 09:41

I dag blev det sen ridning..Slutade ju inte jobba fören kvart i sex sen tar det ju som sagt en stund hem med..


Började att rida Picazzo han fick sig lite markarbete skit jobbig i början till att bli rätt så fin emot slutet..tur att det går på det hållet i alla fall finns inget värre än när de går piss emot slutet..


Sen blev det lite Totte ridning om även där började lite sämre och blev bättre emot slutet..Det var det där med att svänga nu igen;)..hehe.Kan bara säga som så här att jag gav mig inte jag var enom blöt likaså hästen fast jag vann fighten:)


Curre fick sig en vilo dag i dag:)

Av Josefina Lekander - 23 maj 2009 09:35

I gen i går var vi i tyskland en runda åkte med färjan i från Trelleborg vid kvart i 8 med andra ord jag gick upp vid halv 4 och åkte bort till stallet där 3 hästra låg och sov Picazzo hade tagit natt vakten;)..Dom undrade nog vad jag gjorde där så tidigt trodde väl att matte hade fått sig ett slag i huvudet eller något..;)


Mamma och Pappa var och tog in dom på kvällen så i dag är det slut på semestern;)


I dag tog jag och longerade Totte lite faktiskt tänkte skulle få honom att gå framåt han skötte sig kanon:)..så ambitös så:)..


Sen åkte jag till Linda på Hasslö och red hennes 4 åring Jantar e: Dakar. En trevlig häst faktiskt:)..Blev överraskad av honom har sett när Linda har hoppat honom innan men han ser helt annorlunda ut än när man sitter på han liksom klipper till i språnget han var väldigt rolig att rida:)..Han är anmäld till tävlingarna i Kalrskrona i helgen han ska gå 90 och 1 meter där:)


Sen åkte jag hem och tog ut Curre på en rid tur  i skogen som han skötte sig bra på:)..


Liksa så Picazo fick vandra ut en runda i skogen och Lulla det gic bra det:)


2 bilder p Jantar som jag snott i från Linda;)

Av Josefina Lekander - 22 maj 2009 08:18

Ja i dag så har man hunnit med lite grann:)


Började med att rida Totte som gick väldigt bra i dag)..Kul för det är några som ska komma och kolla på honom i morgon:) Så bra att han skötte sig i dag:) Väldigt fi i formen och i svängarna måste jag säga:)


Sen bar det av till Hasslö fö att rida Jantar red första ut en runda sen hoppade lite i paddocken gick väl sisådär..Får ju hoppas att det går bättre i morgon:).



Bar sedan av hemåt till de andra 2 kusarna i stallet:) Som sagt väldigt arbetsvillig och vill göra rättt för sig..Var ett tag sedan han var sådan..


Curre gick också en runda i skogen..Men den är ju mer vild än tam i bland han hoppar och flyger runt och exploderar i galopp fattningarna..Han är rätt rolig den grabben;)


I morgon tävling med Jantar i karlskrona:)



Ovido - Quiz & Flashcards