Alla inlägg under oktober 2009

Av Josefina Lekander - 31 oktober 2009 20:30

I dag bar det av till ridhuset med Curre & Zebban men innan..


Jane kom med Zebban och ställde honom i en box så hon & jag kunde rida Janiool & Chaggy en runda först. Blev en liten runda med killarna först då Chaggy fick gå 2 rundor i dagJ..Janiool brallade på i dag i galoppen inget ovanligt;)


Sen tog jag Picazzo och Jane Chaggy en runda. Picazzo var hel tosig och bockade och härjade inget ovanligt det heller när han är ute med någon annan;)..


Efter detta bar det av till ridhuset då det var hopp tid och dessa grabbar behöver hoppa innan nästa söndagJ..


Curre gick kanon bra i dag! Kan tog tag i hindrena själv och hade några lyckosprång efter kombinationen kit roligt att rida honom när det händer saker hela tidenJ..Han har börjat lyssna på mig och är lydigt emellan hindrena också liksom..Skit kul som sagtJ


Zebban var jätte fin emot slutet när han började bli trött.. Han har kommit på att han kan ju ta bette och sticka så får byta bett på honom. Skulle haft ett annat men det glömde vi givetvis i stallet..Typiskt;)

Av Josefina Lekander - 28 oktober 2009 20:30

Då har man varit lite dålig och skrivit här nu igen..Försöker ju hinna så fort man kan.



Onsdagar jämna veckor brukar betyda träning men inte i dag..Conny var i Tyskland så den blev inställd..Åkte ändå i väg med 2 hästar till ridhuset dock inte de som skulle tränas men ändå;)  Började med att åka ner med Janiool  som skulle ridas i ridhuset första gången han rids där i år skulle även börja skutta lite med honom men där blev det ändrade planer..Mamma kom ner och skulle hjälpa mig när jag skulle sadla på upptäckte jag att sadelgjorden var kvar hemma..Klyftigt! När Vi ändå vra där tog Vi och löshoppade honom.. Kanon duktig var han! Han har ju svårt med hjälphindret in det hjälper inte hono så mycket. Så jag plockade bort det och då taxerar han jätte fint och hoppar allt! Höjde upp till ca: 140 inga problem behöver inte ens driva på honom..Det finns på film;)..Mamma tog några bilder men är inte lätt i ridhuset så blev några bilder på lite lägre höjdJ



Sen var det Picazzos tur hoppade samtidigt som Anna hoppade Jantar. Picazzzo är inte hoppad sedan augusti så lite kul tyckte han det vra. Ska dock byta bett då han drar i väg på det jag har nu har ett 2 delat. Men han hoppade 120 ut i kombinationen så det var inte så illa för Picazzo;)


Väl hemma sedan fick Chaggy ut en runda i skogen först han var skit busig i dag! Han hoppade och studdsade och vra skit gladJ..Roligt när de är sådanan tycker i alla fall jagJ..Men han är rätt rolig för red honom några varv i paddocken då har han 100% fokus men innan dess busade ha runt 10 m innan paddocken..Hästar;)


Curre han var även han pigg och glad i dag som vanligt och for runt överallt;)..Han är så go den hästen så                              !


Picazzos bilder har Linda tagit:)..Thank you!! Dom där han har träns på sig oh ryttare;)


Sista bilden en tjock Picazzo som nyss börjat ridas igen måste alltid ha något i munnen:P..Även Picazzo nyklippt med sitt nylagade innetäcke med en annan färg på lagningen! Så går det när man ska ta sönder täckena;)


Picazo är även på bild med sin älskade Husse som han älskar så mycket:)..Även på bild med matte som inte är lika poppis som husse;) Curre tycker däremot om sin matte som han blev på bild med;)


Sen är det även Janiool som letar mat;)


Chaggy efter sitt busiga rid pass i dag;)

Av Josefina Lekander - 19 oktober 2009 11:34

Ja i dag var det en snabb dag i stallet med korta rundot fats intensivt;)


Började med Janiool red ut honom en runda mycket finare i dag än i går..Dock lite studdsig i galoppen men sen är han oskodd nu också då brukar han inte vara sig själv i gångarterna riktigt..Dock tycker jga traven blivit bättre:)..Rör sig mycket större och framåt liksom..Svårt att förklara..


Chaggy stod näst på tur..Han var rätt duktig låg på en hel del i dag red ju ut..Sen red ett par varv i paddocken för att få lite ordning på allt när han kommer in i paddocken så direkt blir han avsappnad och gör det han ska..Hästar är bra allt roliga..Fast just för tillfället är han riktigt dryg..Nu har ju Karmenzitaa åkt hem men det vägrar Chaggy inse..Så han står nere i hagen och gapar och skrikr..Skit dryg och när han står inne i stallet likadant..Ja ja det försvinner om nåon dag han är ju som han är den grabben;)


Curre var nästa man..Han behöver för den delen rakas igen såg jag:S..Väldigt långhårig igen..Ska ju ändå ta Jnaiool & Picazzo någon dag framöver så då åker nog även Curre på ett klipp med saxen;)..Curre verkade lite dämpad i dag trodde jag..Mutade honom lite då blev humöret genast bättre:)..Tänk vad lite godis kan göra:D...När Vi var ute sen så var det som vanligt hopp och skutt överallt...


Sist ut var Ullis...( Picazzo) Där snackar Vi om en med lång päls!!! Han ser inte alls grann ut:(..Men men..Pälsen ska ju bort så inget att gnälla över;)..Han gick rätt bra bara att när han ska galoppera så drar han ju i väg så förbaskat;)..Får göra i ordning hans andra träns:P

Av Josefina Lekander - 18 oktober 2009 17:25

Ja då vart det en häst mindre i dag också i stallet.



Började dagen med att rida Karmenzitaa eftersom hon är färdig nu och ska åka hem:)..Hon har haft lite svårare för höger galopp nu på sista tiden ( har inte haft några problem innan) men unghästar är ju unghästar. en i dag fungerade hon jätte bra i bägge galopperna kul att hon var så duktig när hon skulle åka hem i dag:)..Tom var och hämtade henne och hon var väldigt duktig i transporten även duktig när hon stod där också sedan:)


Efter damen blev det Janiools tur att få ut en runda han ska ridas i gång igen och gå ett litet tag nu:)-..Han har inte gått sedan juni..Var bara att sadla och i väg no problem alls..Skulle bara ta en liten galopp med honom då började han bralla lite sen vid grannens ston hoppade han och skuttade..Ångrade inte en sekund då att han blev kastrerad...Släppte sedan ut honom med Curre ( Curre, Picazzo & Janiool ska gå i hop nu) och det fungerde bra Curre är ju väldigt lugn.


Picazzo stod näst på tur sedan han  jar inte gått sedan Augusti månad om jag inte minns helt fel;)...Han var faktiskt ärtt lugn skulle bara dra i väg lite men annars över förväntan..Peppar peppar..Säger jag bara jag vet hur han kan vara liksom;)..Släppte även in honom hos grabbarna vilket inte var några problem Janiool skulle tjabba lite men han kom ner på jorden fort;)


Sen Chaggys sist ut red ut honom en liten bt först sen en liten stund i paddocken..Han var verkligen knaon fin! Lätt och fin i sidorna helt underbar att rida:)..Han gör sig nog bra i Dressyr sedan om Alexandra bara tycker det är kul att rida det..Vilket inte jag har tyckt;)..hehe

Av Josefina Lekander - 17 oktober 2009 18:30

Ja i morse styrde Vi bilen emot Råby för att åka på tävling. Jane kom upp och hjälpte mig att lasta Curre som inte skulle in i dag heller..Men Magnus kom och hjälpte till så då gick han in:)..Han har kommit i lite trotts nu med lastningen:P..Unghästar;)..


Väl på tävligen så var Curre först ut. Han kändes lite loj och slarvig så han fick 2 nedslag sista hindret var ett hinder med en matta som hängde på ena bommen typ men det hopapde han han kollade till sen så när man bara trycker på honom så hoppar han:)...Så duktig så:)


Zebban var näst ut sen han var jätte fin hela banan fram till sista hindret då han bjöd sen la in en tvärnit;)..Sen skulle han stoppa andra gången också fast då tryckte jag över honom..Men detta räckte till en placering för Zeb. Så det var ju inte många nollor i klassen om man säger så;)..Som sagt nöjd med Zebban bara det att han hoppar ju över sig hela tiden;).


I andra klasse som även denna var 1 m så var Curre jätte fin på framhoppningen lite crazy och hoppade runt och studdsade;).Men det är inget ovanligt..Väl inne på banan vra han jätte fin! En noll runda fick han sista hindret var en mur och han kollade inte ens på den så jätte nöj med lilla Currre:)


Zebban var väldigt pigg inne på banan han tog bettet och stack på första hindret var bara att hoppas att han inte fick in en tvärnit:P..Han fick ett ner på 4:an sen fin fram tills sista hindret som var muren sen tvekade han även andra gången men han fick jädrans hoppa;)..och det gjorde han med..Hade ändå ridit förbi det hindret innan Zebbans start då fjantade han för det men kunde gå förbi det sedan;)Även denna klassen var Zeb högt över hindrena:P


Är nöjd med Grabbarna i dag i alla fall:)..


Linda tog några kort. Var i från första klassen. Synd att inte Curre fick några i från 2:a han var verkligen knaon fin :)



        

Av Josefina Lekander - 16 oktober 2009 19:52

Ja vilket skit väder i dag...Men hästarna behövder ju ridas..


Började med Jantar han gick knaon fint i dag. Han har ju lätt för att bli spänd i dag var han faktiskt väldigt avslappnad.. Något studdsig i första gaoppen eller precis i början men i de andra galopp fattningarna var han jätte fin in i fattningarna och allt:)  Red honom först en runda i skogen sen i paddocken så han är jag mycket nöjd med för dagen..


Sen började det regna lite så lilla Karmenzitaa blev lite blöt så hon fick gå in, blev en liten vilo dag för den lilla damen:)


Jane ko och red Chaggy sen så jag fick lite sällskap när jag skulle ut med Curre:)..Blev en lång skritt runda med killarna:)..Bara det att det började snöa vilket övergick i regn sedan..Jag sa ändå till jane ska Vi verklige rida hela vägen ( brukar gå rundan med hundarna annars och det tar typ 1,5 timma knappt)  så jga visste ju hur lång tid detta skulle ta. När Vi väl var framme säger Jane, Josse det är gör Vi inte om mer i år. Kunde ju inte låta bli att säga vad var det jag sa;)..Stelfrusna var Vi..men inte hästarna i alla fall;)


well well..


Nu står Curre i stallet och laddar in för morgon dagen. Tävling i Råby med ha och Zebban:)

Av Josefina Lekander - 14 oktober 2009 11:45

     I dag bar det av till träning för Conny med små pojkarna Curre på 169 och Zebban på dryga 170 ;)..


Curre trodde jag att jag skulle bli skogstokig på när Vi skulle lasta jag och Jane.. Han skulle inte gå in i släpet och sista tiden nu så har han varit jätte duktig faktiskt..Slutade med att han gick in så klart och Vi körde hem i från strax innan 6 och träningen börjar vid 6..Tur att det tar en liten stund för dem att plocka fram alla hinder;)


Sen på träningen sedan så kunde jag förlåta hans ovilja vid lastningen för på träningen var han kanon duktig! Hoppade en tre kombination utan att blinka som sagt väldigt duktig måste jag säga:)..Conny tyckte även att det blivit skillnad på honom kul när tränaren också tycker det:)..Mycket mer reglerbar har ju tagit lite tid men han är ju stor. Vra även någon som sa till mamma att nu är det inte bara 4 långa ben och en kropp som galopperar runt för nu har han koll på sig själv..Ligger ju något i det med och peppar peppar har han inte trampat av sig skorna på länge heller..Han hade ju myckettappskor ett tag för han flög om kring i hagen och skorna flög kors och tvärs:P



Sen var det Zebbans tur visste redan hur denna träningen skulle gå till en början;)..Tittigt han blir sådan när man inte hoppat honom på länge. Han har inte hoppat sedan Vi var i tingsryd:P..När Jane har kunnat har inte jag kunnat det är väl alltid typiskt? Jo i början fjantade han på vatten mattan sen fjantade han lite och letade efter vattenmattan;)..Sen när han väl kommit i gång  kanon fin och hoppade som en klocka:)..Fin i 3 kombinationen med han har ju varit lite knäpp och försökt smita förbi b hindret innan han halkade ute på vallen hemma och gick omkull när han skulle smita förbi B hindret. Bra när de lär sig av sina misstag:) Han smiter alltså när det bara är ett galopp språng emellan så i dag blev det då C hindret i stället för b;)


Jätte nöjd med killarna i dag i alla fall:)..Linda tog 2 bilder på Curre med ett på B hindret i 3 kombiantionen första rundan han går den:)

Av Josefina Lekander - 11 oktober 2009 21:21

Ja i dag har det varit lite si sådär väder..Men men..

 

Dagen började bra med att jag inte hade någonstans att rida men så kom kära Magnus på en grusväg jag faktiskt kunde rida på som inte var sladdad. Älgjakten börjar i morgon och man måste respektera andra och inte rida i skogen tycker jag så det har jag gjort i dag:)

 

 

Mamma har tagit bilder på Karmenzitaa i dag så det var kul att få några bilder på damen:)..Red sedan ut med henne en runda det fungerade jätte bra. Duktig var hon som vanligt:) Hon har varit lite tjabbig med höger galopp men den fungerade i dag så det var ju bra det.

 

Curre fick även han ut en runda på den nya vägen. Han var rätt spänd men slappnade av på vägen hem men i dag inte alls lika mycket brall i kroppen som annars. Kan ju bero på att det var ny väg och en massa annat att kolla på? Kan nog bli värre de andra gångerna man ska rida där;)

 

Sen var det Chaggys tur han var väldigt pigg för dagen. Fick släppa fram honom så han fick galoppera på sen började han arbeta lite så det var ju en fördel.

 

 

Linda kom sen och klippte Jantar så hjälpte henne lite då hon inte kunde ta allt själv magen var i vägen;).( Hon är alltså gravid så ingen missuppfattar mig att det skulle vara något annat). Sen efter att ha kommit hem en runda och värmt till mig tog jag en tur på honom i skogen det gick bra. Nu sista gångerna han blivit riden har han varit mycket mer avslappnad och fin. Kul att det går framåt i alla fall:)

 

Fick en kommentar om hur det gick med kallblodet som jag hade på inridning . Har visserligen inte nämnt att det var ett Kallblod till någon då jag bara skrev i bloggen att det var en Belgisk import eftersom hon inte är renrasig. Men det var så här att det var väldigt mycket ifrån marken att göra på henne så inridningen hade tagit längre tid än vad jag fört sa. ( Sa att det ungefär tar en månad om de är vettiga att jobba med och hon var mycket sutten på och skrittad) Jag travade henne uppsuttet men det som inte fungerar på marken fungerar oftast inte ifrån ryggen och i och med att hon var någon kallblodskorsning så hade hon väldigt mycket hals och huvud och när inte hon ville någonstans vek hon på hals och huvud. Så jag insåg att detta skulle ta längre tid än vad jag sagt till ägarna ifrån början. Så jag gjorde det man måste göra pratade med dem som ägde stoet och sa precis som det var. Ärlighet vara längst jag vill inte göra ett halvdåligt arbete. Så dom plockade hem henne för jag tyckte att det var onödigt att de skulle behöva lägga pengar på något som de själva kunde göra hemma och det tyckte dom med. Men Sara som hon heter är hjärtligt välkommen tillbaka och det frågade även ägarna om hon fick komma tillbaka sedan när de jobbat lite mera med henne de skulle eventuellt köra in henne innan. Ska man kunna hålla på med hästar sen måste man vara ärlig emot sina kunder anser jag:) Och dom som äger henne köpte henne i början på sommaren och hade haft väldigt mycket jobb med henne med kommunikationen och det var ju det jag med hade hon förstod mig inte riktigt en del tar ju längre tid att mogna också så är det ju:)..Men hoppas att allt går bra med den stora damen hon var ju trotts allt 170 och en så stor häst behöver man ju ha lite koll i från marken:)

 

Lite bilder från i dag innan ridtur med Chaggy och efter ridpasset med Curre:) Picazzo har nu mera bytt efternamn till Uggla så han kna bli kallad för Rugg Ugglan för just nu ser att ut som en Rugg Uggla i sin fins vinterpäls + att han fortfarande går ute ju;)..Är ju passande efternamn han skaffat sig med tanke på vad min kära sambo Magnus har för efternamn:P

                      

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards