Alla inlägg under september 2010

Av Josefina Lekander - 24 september 2010 07:14

Sto född: 2008 e: Top Nordpol som själv gått svårhoppning. Social & framåt dam som är arbetsvillig och vill lära sig. Snygg modell jämn och fin, långbent. Löshoppad ett par gånger med bra resultat. Inridning påbörjad, riden i alla gångarter  i både paddock och skog utan problem.  Är cool i ridningen bryr sig inte om jätte mycket. Är kanon trevlig att jobba med! Snäll i hanteringen. Chippad och vaccinerad ( stelkramp & hästinfluensa). En ponny för någon som vill utbilda och kanske visa på 3 års test själv.  En ponny som blir vad du gör henne till!!

Film kan ordnas vid intresse!



PRIS: 25 000:-                

Av Josefina Lekander - 24 september 2010 06:50

I helgen var det tävling med Janiool i Ronneby på Lördagen och Curre i Torsås på Söndagen.


Janiool skulle gå 90 & 1 meter i Ronneby vilket han skötte kanon! Han var felfri i bägge klasserna. Dock ej nöjd med min egna prestation i 90:in. Men så kan det vara i bland i 1 meter sedan var han som vanligt en duracell kanin! Han bara flyger bra och över allt. Så nu efter 2 rosetter i dag är han ännu malligare än vanligt i stallet;)


Curre gick sedan dagen efter i Torsås. Vilket gick så där riktigt skit underlag i det ridhuset! Under all kritik halt och många hästar halkade där inne och var nere på rumpan typ..I 1 meter var han kanon fin hade ordning på bogarna hela tiden fram tills sista hindret en kombination där tappar jag vänster bogen ett pet in retfullt men en riktigt ryttarmiss. Han höll sig på de galoppsprång han skulle på emellan hindrena i alla fall. I 1.10 sedan som var en regional klass föstår jag inte riktigt hur banbyggaren har tänkt när man ser att det är flera hästard et släpper för i 1meter på ett ställe varför lägger man ett maxat räcke efter den svängen?  1.10 var han kanon fin på framhoppningen sedan märkte man att han inte var speciellt förtjust i underlaget för han ville inte riktigt hoppa och Curre stannar aldrig på tvling om han så kommer jätte fel! Men i dag stannade han även fast han låg rätt..Och spåren när han stannade var typ 1 decimeter djupa så ska det ju inte vara. Han kom givetvis runt banan inga problem. Men var någon häst som gått högre innan och den gick också runt med nedslag och stopp för den kände att det släppte. Kommer ju aldrig mer åka till Torsås m jag inte vet att underlaget är bytt liksom. Tycker att det är synd då det ändå var en trevlig tävling som flöt på snabbt till skillnad i från Ronnebys tävling som alltid tar en så förbaskat lång tid tyvärr!


Man märkte på Curre att han var försiktigt när han gick i ridhuset på träning på tisdagen med men det släppte efter en stund tur att han inte är så känslig!


Curre har nu gjort sin första inomhus tävling och janiool sin sista inomhus. På söndag nu går Janiool sin första inomhusare ska bli spännande!


Bilder på Janiool de som är tagna inomhus är i från träning för Conny och de andra är i från tävlingen i helgen.

           

Av Josefina Lekander - 12 september 2010 19:45

I dag var Vi i väg på tävling i Karlskrona med Curre. Han hoppade endast en klss i dag en 1.10 Regionalt.


Fin på framrdning och framhoppningen tycker jag allt. Hade koll på bogarna och tänkte på det och korrigerade. Dock fick jag inte så mycket tryck som jag ville.

Inne på banan sedan fick han 2 nedslag. Ett av dom var på ett räcke med 2 runda vatten mattor under med vatten i och ankor så han kollade till lite så var i och touchade med fram och bak sedan rullade den av när jag var några meter i från hindret typ. Alltså inget jätte riv. Nästa riv kom in i kombinationen missade lite distansen i från oxerner till kombination så ett ner in men jag är helt nöjd med rundan han lyssnade fint när jag tog tillbaka honomo vilket problemet har varit innan. Så känns skönt att all tid man lagt ner i sommar på träningar verkligen gett resultat och att man märker det mer och mer själv i ridningen och när man tömkör. Tackar Ingela för detta!


ingela som i dag kom 2:a i 1.15 och 1:a i 1.20 stort Grattis!


Har anmält till lite tävlingar nu också.


Nästa vecka lördag åker Janiool till Ronneby och hoppar 90 & 1 meter

Curre åker Söndagen till Torsås hoppar 1m & 1.10


Veckan efter Karlshamn med Janiool inomhus för janiool första gången 90 & 1m.


Är så himla dåligt med tävlingar nu lite trist men så är det.


Nu kommande vecka så åker galathea & Pomperipozza hem de är inridna och klara för att åka hem till sina ägare. Nu ska Nadde & Mackan in i från betet för att börja på sin inridning för att sedan säljas och Nadde ska kastereras efter inridning så nog finns det att göra här allt.


Kommer även givetvis att ta emot hästar fortfarande för inridning/tillridning/försäljning och tävling. Bara kontakta mig för prisuppgift!

Av Josefina Lekander - 12 september 2010 19:41

Snygg och Trevlig valack född 2005 e: Paddock Camargue ( Welsh) ue: Kaliber 574. Kommer att bli runt 144-145 cm. Ponny som rör sig mycket bra, plus för traven. Löshoppar väldigt trevligt. Uppsutten hoppning påbörjad och är tuff på hinder hoppad på vattenmatta och grindar inga problem. Är under utbildning. Trevlig i både stall och hantering. En kanon fin ungponny med framtiden för sig han blir vad man gör honom till! Säljes åt uppfödaren! Kan lånas ut på foder till någon ryttare som vill fortsätta utbilda och tävla honom ( lånas endast ut i Södra Sverige)


PRIS: 43 000:-



         

Av Josefina Lekander - 12 september 2010 19:38

Trevligt Tinker sto född: 2004 e: Sinbad u: Athlone. Ca: 151 cm i mankhöjd. Smäcker modell. Kan ridas både själv och med andra hästar iskogen utan några problem. Snäll att rida både i skogen och i paddock. I löshoppningen är hon kvick i benen och tycker att det är kul. Grundriden även hoppad, lite westernriden.


För mer information kontakta gärna oss!


En liten film: http://www.youtube.com/watch?v=mYMOUrSvEGA&feature=channel


PRIS: 40 000:-



             

Av Josefina Lekander - 2 september 2010 15:26

Här kommer lite bilder på hästarna i stallet:)..


Några nya 2 stycken på inridning och en som ska visas på 3 års testet en mini shettis hingst.. Lite annorlunda...


Lexuz har åkt hem men hittade ändå bild på honmo som jag inte satt in inann tror jag inte i alla fall;)


Både Filippa och Pigalle är nu även till salu!


EXCEL PICAZZO

                                    


Av Josefina Lekander - 2 september 2010 15:05

Nu har det hänt en hel del sedan sist det skrevs här. Nu när vädret är så fint är man ute nästintill hela dagarna sedan orkar man inget på kvällarna men nu börjar vi gå emot kallare & mörkare tider.


Tävlingarna har dragit i gång igen den 1 Augusti var det första tävlingen för i år var en lokal på hemma klubben Yxnarum Curre fick gå den 2 stycken 1 meter.


Har börjat om lite i från början där för att få in känslan i ridningen på honom han har blivit mycket bättre i markarbetet men desto mer man kommer på honom visar sig hans svagheter och det har Vi jobbat på i sommar Ingela har verkligen hjälpt mig jätte mycket!

Han gick i alla fall 2 1 meter i Yxnarum första klassen var jag inte jätte nöjd med kom ett ner på sista hindret men för övrigt kändes inte som någon kanon runda direkt. Blev ändå en unghäst placering..


I andra 1 metern så kändes han kanon fin! Tror aldrig han känts så fin någon gång på en tävling det kändes ändå kul när man har tränat som en tok hela sommaren:)..Dock ett ner slag skulle kickat till honom så han blev lite kvick men i stället ett ner. Sådant som händer.


Nästa tävling för Curre var i Tingsryd på V -plast dock kändes denna tävling som ett riktigt bakslag fick inget tt stäma tyckte jag. Hoppade 1m & 1.10 1 m 2 ner i kombinationen som lg precis vid läktaren vilket Curre tyckte var lite läskigt sedan i 1.10 vet jag inte hur många ner men kändes verkligen som stolpe ut. Han gick på de galoppsprång han skulle nu ska han lra sig att inte älga i väg liksom men sedan har han inte styrkan att komma upp så kvickt i från backen annars kändes han som han fick fina språng.. men men sådana tävlingar måste man ju med ha!


I helgen (28 Augusti) så gick Curre åter igen 2 1meter i första 1 metern var han framåt och hade tryck men kände att jag inte fick tillbaka honom någon gång jag tyckte detta var en skit runda i från min sida dock en noll runda blev det..I andra 1 metern mycket bättre kontroll dock tappade han trycket tyckte jag men en noll runda till ja så kan det ju bli i bland..


Janiool har även han varit ute på uppdrag...


Tingsryd V-plast gick han 2 1 meters klasser till första 1 metern kändes han inte riktigt bra på framhoppnigen ville inte stämma riktigt sedan vilket underlag ! Det sög under fötterna på dom hade regnat och på grus var skit tungt att ens gå banan kan jag tänka mig stackars hästarna.. Inne på banan sedan så var han inte riktigt engagerad fören han fick ett ner sedan blev det liv i honom tyvär red jag av honom på ett hinder och han spände sig bak och fick ett ner till men otroligt nog verkade  han inte mör i kroppen trots nio hinder och kombination i det underlaget..


I andra 1 metern så var han kanon fin! han är som en duracell kanin den och hanflög över och fick till och med lite trångt ut ur kombinatioen ock kom jag på mig själv ut ur sväng att jag glömde rida ett ner på sista hindret förstår om janiool var arg på mig så fin som han var:)


Även Janiool gick i helgen den 28:e 2 1 meter i dåligt underlag på framhoppningn ( även för Curre) då det regnade under förmiddagen men men inget att hänga läpp över. Janiool är lite sådan störst bäst och vackrast just nu och kan själv vilket straffade sig här..Ett ner på 2:an han ville liksom inte riktigt lyssna på mig vad jag ville sedan kom jag på 4:an som var med 2 runda vattenmattorn under och jag vet inte vad som händer men inte fokus på mig utan på något annat och hoppar men får inte uppfram benen vilket resulterar i att han snubblar ner på framknäna men som tur väl var rätar jag upp mig automatiskt så han kommer upp igen la en volt och han kändes okej och red färdigt banan efter det var han jätte fin resten av banan..Domaren sa sedan att det var kul att se en häst som kunde hoppa så fint efter en sådan incident som kunde gått illa och tt detta blir en bra efarenhet för honom.. Kul att dom tyckte så! Men har bara väntat på att snubbelkalle skulle snubbla riktitg ordentligt en dag och nu hände det ju ( är inte första gången han snubblar)


I andra 1 metern kände jag givetvis så han kändes okej och det gjorde han. Han gick in och gjode en sådan kanon runda! han var skit fin pigg och glad och framåt och abar letade hinder. Dock blev han spänd på näst sista hindret som var det han gick omkull på i första klssen så ett litet bakbens fel men vad gör det när han var kanon över lag? Är jätte nöjd med min fina grabb! :)

Ovido - Quiz & Flashcards