Alla inlägg under september 2009

Av Josefina Lekander - 30 september 2009 11:00

    laget   Nu vill jag säga ett hjärtligt GRATTIS till Alexandra Roth i Säffle som har köpt våran underbara lilla kille CC Chagal..


Vi önskar Er all Lycka med tävlingar och träning Ni har verkligen köpt en härlig kille!


Chaggy ska stå kvar här till slutet av November så Vi får avnjuta honom här i stallet ett litet tag till:)Chagal   Chagal  

Av Josefina Lekander - 22 september 2009 19:13

                                     Ja mycket har hänt sedan jag skrivit här. Allra minst med bloggen som har ändrat utseende och helt annorlunda.. Well well bara att lära si hur denna fungerar. Har laddat upp lite bilder och det verkar ju enklare och smidigare än det förra en fördel i alla fall:)



Nåja till hästarna..


Har kommit 2 stycken nya hästar ett Arab sto Karmenzitaa hon är så vacker den damenJ..Hon är 5 år och ska ridas inJ


Även en till som ska ridas in Sara heter hon en belgisk import på 170 en stor bjässe kan jag bara säga. 3 år är hon.


Den 12:e var Vi på lokal tävling i Snapphanarna där Zebban skulle gå 90 och 1m Curre 1m & 1.10.  Banbyggare var Björn Jacobsson han brukar bygga lite konstiga svängar i sina banor. Skulle vara där i Sölvesborg vid kvart i nio så jag han att gå banan inför Zebbans klass. Men slutade med att Vi var där vid 9....Curre höll på som attans här hemma när jag skulle brodda på honom blindbroddarna han flög och hoppade runt och sparkade efter mig en gång. Så brukar ju aldrig hna göra! Men men nu var läget som det vra alltså ut med Zebban brodda honom sadla och alt annat. Kollade på några stycken medans jag red fram innan unghäst klassen skulle börja så jag i alla fall kunde banan. På framhoppningen sen så var han jätte fin:).. Väl inne på banan var han kanon fin! Fina prång börjar ta tag i hindren mer själv och var som sagt väldigt fin. Det blev en noll runda för Zebban. Duktig Zeb!


I 1 m sen så var Curre först ut han var väldigt slarvig på räcket där inne hela tiden  näst intill. Gick över på oxern då kom en del bra språng. Man red även 2 stycken inne på banan samtidigt jag var nästa som skulle in sen när den på banan hade ridit eller hur man ska säga det så jag skulle bara komma på räcket en gång efter som det hade varit en liten stund sedan jag hoppat fram ( var väldigt många efteranmälda som man inte räknat med liksom) I alla fall när jag rider emot räcket sänker en tant den på ena sidan jag blir lite ställd och även hästen så han hoppade men fick med sig frambommen med frambenen och tror han trampade på bommen trodde han skulle gå omkull framåt kändes precis som det. Jag i min tur fick en knock rätt under hakan sen tror jag att jag kommer ner på sidan om halsen får en smäll i sidan på huvudet sen stå rjag på marken med hästen bredvid mig ( alltså gick han inte omkull). Lev lite irriterad och sa högt att inte folk kan ge tusan i hindren när man rider emot dom.  Hon som gjorde så gick ifrån hindet i alla fall. Red emot räcket igen om han lyfte väldigt fint. Lilla Curre kanske behövde det? Om man säger så här så att första delen av banan var jag rätt borta jag vet att jag red den men känns inte sant eller hur man ska förklara det. Han kändes i alla fall fin det jag kommer ihåg fick dock ett ner men var inte någon särskilt snäll bana lite skarpa svängar, klagar inte de ska ju lära sig att sväng de med unghästarna alltså men alla är inte så svängbara. Men ett ner är helt godkänt.


Sen var det Zebbans tur jag fick gå och dricka lite vatten emellan bara för huvudet dunkade som bara den men släppte när jag började rida Zebban sen kan ju vara för att man börjar koncentrerar sig lite grann kanske?:P..Zebban var jätte fin på framhoppningen det var nästan bara in på framhoppningen direkt hoppa det man skulle sen in på banan igen s han inte känna efter om det gjorde ont eller inte heller för den delen. Zebban kanon fin! Ett litet pet som var helt mitt fel! Höll honom så kan kom lite för nära hindret men är jätte nöjd med grabbarna alltså!


4 fel i 1m ledde ändå till placering åt bägge 2. 14 startande 3 nollor 4 placerade med andra ord alla 4 felare placerade. Det säger väl lite om banan eller?


I 1.10 sen så började jag skritta fram Curre lite han kändes lite seg vra ju väldigt varmt ute med under dagen. Bara det att i avd A så trillar en klubbkamrat till mig av och ambulans får komma tar drygt 1 timma hur seg blir man själv inte + hästarna? Blir inte alls samma gnista på varken häst eller ryttare efter ett sådant stort oplanerat uppehåll. Men men bara att rida på. Jag som trodde att Curre skulle vara seg han var skit pigg!! Han for runt på framhoppningen kände bara att han var lite brall sugenJ.. Inne på banan sen så vet jag inte vad jag ska säga banan var det lite konstiga svängar och linjer in i kombinationen som stod rätt nära staketet sen en snabb sväng efter det till ett räcke rätt så korta svängar liksom. Som sagt bra att de fåt känna på det med fast ibland kan det vara lite i svåraste laget för att endast vara på en lokal tävling. Curre inne på banan väldigt framåt nästan drog i väg på hindren riktigt sög tag fick be honom lugna sig lite. Kändes som han lekte runt banan höjden var inga problem. Olivia var med och Jane, tycke Olivia sa att det såg inte ut som han koncentrerade sig utan han bara lekte runt banan dock med 8 fel men var jag som red in honom för nära på 2 oxrar . Svårt ibland att rida dom när de ändrar sig från klass till klass;)..hehe..Men 8 fel ledde till en placering i 1.10 med en helt gokänd debut tycker jagJ..Nöjd med den helgenJ


Den 15:e september var jag och Jane och löshoppade Janiool i Yxnarum . Var inte så farlisgt hingstig närvi kom dit sen inne i ridhuset så kollade Janne på honom lite ( han som äger Yxnarums anläggning) då börjar Janiool springa med höga knän när jag fortfarande har honom i grimskaftet ha såg skit läcker ut. Janne undrade om det var dom höga skolorna han kunde;)..Jajamen svarade jag tyvärr hade inte Jane sin kamera med sig så Vi fick en bild på det men löshoppningsbilder blev det sen när hon fick fatt i kamernaJ Säger jag att hästen inte tycker det är kul att hoppa så ljuger jag..Han älskar det..Däremot går han på samma avstånd som halvbloden typ han kommer skit i på inhoppningshindret typ nästan alltid men trampar om och kommer helt rätt ut och har ändå marginal till bommen.. Rätt häftigt tycker jag han är ju liksom ändå arab! Han var jätte duktig att lasta gick rätt in och han har inte åkt transport sedan i mars tycker jga är duktig av min bebisJ Nästa vecka blir det löshoppning igenJ


Den 16:e september  var det hoppträning för Conny med Curre & Zebban. Bägge 2 gick kanon bra i dag! Conny tyckte att detta var lillemans bästa träning. Lilleman är Zebban för han är ju bara typ 172 i mankhöjd så ett väldigt passande namn:P..Men Curre mannen annars kallad Grålle på träningarna har nog fått en knäpp sedan i Lördags på tävlingen han skuttar runt innan han ska i väg och stökar han är ju alltid cool annars:P..Var väldigt framåt på träningen och suger tag i hindren liksom. Bara kul visserligen. Kan ju vara att hösten börjar komma nu med det är ju faktiskt rätt kallt på mornarna.


Tävling 19:e september i Ronneby. Både Curre & Zebban fick gå 90 & 1m då de ska ha en meningslös 80 klass ( ursäkta Ni som hoppar det på tävling men jag tycker att det har alltid varit 90:i som minst innan så varför inte fortsätta med det?!). Curre var först ut han var laddad för dagen alltså. Som sagt det har hänt något sedan Snappis;)..Kändes som han hade en jätte brall som bara ville ut men hoppade honom lite och han kändes fin. Inne på banan sedan kändes han super fin alltså! Och en felfri runda för Curre mannen!


Zebban var näst ut även han fin på framhoppningen även kanon fin inne på banan fina språng man såg varenda avstånd på honom. Nu går det att komma lite mer till ridning på honom liksom sätta en galopp och vänta ut ett avstånd och man kan ta tillbaka honom. Var så han var förra veckan också. Äcen Zebban en felfri runda!Kul!


I 1 m sen så hade jag blivit att i avd A alltså alt är lite krångligt men trodde att tiden skulle bli bättre mellan Zebban och Curre efter som båda startar i avd B och få starter där liksom. Där trodde jag lite fel men ändå. Curre väldigt pigg och framåt och fin. Även fin inne på banan en felfri runda för CurreJ..Så 2 noll rundor med Curre kan man bli mer nöjd som ägare:D


Zebban sen skulle vara 1:a i unghäst klassen var liksom bara att byta häst fort! Men för det första ville de först inte släppa in mig på framhoppningen för en annan var tvungen att rida ut. Men hallå lksom jag ska in som nummer 1 och sista startande i avd A ska in på banan nu ( även Ronneby hade 2 inne på banan samtidigt).  Fick gå in sen började hoppa fram men fick inte samma fina känsla som tidigare under dagen men tänkte äh de ska ju ändå ha prisutdelning så jag hinner. Ja eller hur tror Ni det var någon prisutdelning! Panik Panik!! Vet att man har tid på sig att rida fram ändå men är inte det första man tänker på när de ropar upp en..Fick gå in på banan med en häst som inte kändes helt 100% bra vid anridningen kul då! Väl inne på banan drog han i väg lite emot hindrena liksom ( Zebban brukar man få hoppa fram så han blir lite trött så blir han avslappnad) fick inte alls någon bra känsla liksom fick ett riv på 4:an som var helt mitt fel men som sagt såg inga avstånd eller något sådant. Sen kom han emot kombiantionen kändes fin sen bara tvärnit på A hindret kom igen tvärnit igen 3:e försöket hoppade han och var jätte fin sen fin över sista hindret. Sen det hindret han rev innan låg typ vid sidan av kombinationen men då stod banbyggaren och byggde upp hindret ( tror han ner några bommar på det nämligen) men vad är problemet att vänta att bygga upp hindret då?  Mna kan väl vänta men är inte första gången denna banbyggare förstör för folk eller är i vägen känns bara lite surt liksom. Men men är nöjd med Zebban i dag ändå.


Jantar var även han med i Ronneby Anna Lindas syster tävlade honom han gick 80 & 90 gick nolla i bägge klasserna! Grattis! Kul att ha så duktiga hästar i stallet;)



Kort uppdatering om allt och alla


Curre har vart jätte fin i ridningen väldigt pigg och framåt måste vara de kalla nätterna nu alltså! Men kul att det är liv i dom tycker jagJ


Jantar är fortfarande lite tjabbig i munnen men har varit fin de senaste dagarna nu i går trodde han att han var dressyrhäst i skogen och stod och trampade så söt var han den lille svarte;)


Chaggy med flera har blivit som ludd tussar!! Snart dags för en rakning av boysenJ..Chaggy har gått och lullat lite i skogen i väntan på veterinärbesiktningen som blev av i dag:D..Han gick igenom!! Jiippie!!


Karmenzitta har Jane varit och hjälp mig med hon har lett mig och Karmenzitaa ”Cissi” har fått skritta i linan. Hon har verkligen varit kanon duktig!! Hon fattade nästan skänklarna direkt efter 1:a gången och hon är ändå dräktig! Är super nöjd med den lilla söta damenJ


Sara har jag skrittat på även travat henne lite i dag. Som sagt hon är väldigt stor har jobbat rätt mycket på att få henne så hon gick att longera för vill hon inte så går hon åt andra hållet då man får lägga rätt mycket tid på henne på sådana saker. Man måste försöka få hästarna att göra rätt ifrån början alltså l’r de sig annat är det kört när de kommer på hur stora och starka de är.


Bilderna är i från Ronneby som Linda har varit så snäll och tagt:) Längst ner på 2 av bilderna är det lilla Karmenzitta och en av de Curre som står i boxen med öppet galler ser han inte nöjd ut?:).. Även Janiools löshoppningsbilder:)..En bild är hindret 120 rätt bra tycker jag ha är ju inte stor killen:)..Inte löshoppad så mycket heller så;)

Av Josefina Lekander - 7 september 2009 20:03

I dag har det bara varit hoppning för hela slanten i em:)..Över lag är jag hel nöjd med killarna:)


Började emd Jantar som var tjabbig så där men han vänjer sig nog snart hoppas jag:)..Men sprången har blivit bättre på honom nu i alla fall:)..Så är nöjd med honom ändå..


Se var det Zebbans tur tyckte han kändes väldigt fin i dag inte ett dugg tittig vilket han kna vara i bland ju men som sagt fin och fina språng tycker jag att han fick:) Skönt med ett bra pass i och med att han ska tävlas på lördag och förra veckans träning kändes totalt skit så var detta kanon bra för min del:)


Curre var nästa man på tur..Han fick till väldigt fina språng i dag lyssnade när jag tog tillbaka honom fin i kombinationen kna inte annat än att vara nöjd med honom...Sen är han lite slarvig med bak i bland  men det är sådant som kommer det med sen hoppas jag:)..Var skönt att få en del bra språng med honom också i dag då han med ska tävla på lördag:)


Chaggy var sista mannen ut sist och minst;)...Han var väldigt pigg och framåt i dag och bockade och hade sig lite;)..Han är så söt den lille killen alltså:)..Skit rolig att rida alltså:D

Av Josefina Lekander - 6 september 2009 20:00

I dag har det livit ute ritt med alla 3 boysen..


Började med Jnatar han skötte sig relativt bra går framåt och fint i skogen men är ju fortfarande tjabbig i munnen efter tandläkaren har satt på honom bett nu med..Men tar väl ett tag att vänja sig antar jag:)..


Curre kötte sig kanon..Han var faktiskt usper fin i skogen och flytade fint för skänkeln och lyssnade jätte bra måste jag säga:)


Chaggy han vra väldigt piggelin i dag allt skulle gå väldigt fort var hans måtto;)..Men sådan är han ju i bland lill killen:)


I morgon kommer Linda och Jane då blir det hoppning med killarna:)

Av Josefina Lekander - 2 september 2009 19:57

I dag på förmiddagen var Jane och jag ute på Jantar och Chaggy en runda i skogen:)..Första gången Jane red Chaggy hoppas att hon fick en trevlig upplevelse i alla fall;)..hehe..Jantar skötte sig bra tycker jag:)..


Sen på kvällen träning med Zebban och Curre..ändes som att jag likagärna kunde åkt hem i från träningen för så bra kändes det som det gick...Tradigt som fämtan när ingenting funkar och när man har noll självförtroende när man åker hem i från träningen..mne mne..Bara att ta nya tag..Tur att an inte ksulle tävla till helgen då hade jag likagärna kunnat lägga ner typ..Men finns någon annan dag att hoppa så man får upp självförtroendet lite..:)

Ovido - Quiz & Flashcards