Alla inlägg under december 2008

Av Josefina Lekander - 31 december 2008 15:01

Ville bara önska alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!


Alla hästar inne verkar lugnt och stillsamt än så länge få se om det händer några tråkiga saker i dag fast det är ju givetvis inget jag hoppas på:)..


Ha en fin kväll!!

Av Josefina Lekander - 30 december 2008 16:14

Ja lite av den varan har det fått bli i stallet i dag..Hann ej med att rida ska försöka tömköra de lite i morgon eftersom det blir rätt så mycket inne tid för pållarna i morgon..Har satt för alla fönster till de..Dom är ju rädda för nyårs raketerna vilka tuffa hästar man har;)..


Har bytt lite plats på hästarna med..Meeditrina har inte alls tyckt om att stå i den boxen hon stod i innan så hon fick stå iJaniools och janiools i chaggys och chaggys i janiools:P..Så det är bara Picazzo som står kvar i sin gamla:)..


De skulle köra in foder till fåren i dag med den enda osom var helt cool när de körde med traktorn och släppte balen var Jnaiool..Han är lugnet själv den:P..Han står nu mera bred vid Meeditrina utan några som helst problem skönt det:)..Duktig hingst det han gnäggade i början sen fanns det ju mat..Han är en duktig grabb det..:)


Nu hoppas jag att allt går bra i mogon på Ny års afton..Hatar det...men men..Vad ska man göra?


Då var vi på gårdagens grej i Karlskrona jag och magnus var och spelade laserdome emd min bror hans tjej och några andra:P Kan meddela att jag faktiskt har lite ont i benen efter det, är ju inte van vid att springa och huka sig typ:Phehe. Men kul var det i alla fall:)..Springa där och leka krigskämpe och få ut sina aggritioner genom att skjuta ner folk;)..hihi..Var väldigt kul måste jag säga:D

Av Josefina Lekander - 29 december 2008 16:18

Ja det var man i dag..Red ut på både Chaggy och Picazzo..Skrittade mesta dels..men försökte trava de på de ställen där det går för de överlever det även fast det är hårt i marken..Annars blir de ju helt knäppa i huvudet..De flyger ju som idioter i hagen och där är det knöligt jag travar åtminstone på plant underlag;)..Hittade en lite galoppsträcka som det vra lite mjukare på med:)..PIcazzo tyckte det var lattjo lajban och brallade som en idiot  den:)..Han är go i boet han alltså:D..


Chaggy var mest bara pigg oh framåt han hade helst velat ge gärnet tror jag;)


Nu ska vi snart i väg och leka lite :D är ha ont i kroppen i morgon ialla fall:P

Av Josefina Lekander - 26 december 2008 16:38

Ja i dag blev det 2 vändor till ridhuset..KOmmer ju knappt i från gården för det är glashalt sen är de ju så fruktansvärt hårt och knöligt så de behöver ju röra på sig lite mera..


Åkte först ut med Picazzo.. Red honom ca: 30 min lite intensivt gick faktiskt riktigt hyffsat..Var lite tjabbig med skänkelvikningarna men är bara att träna på dom med honom så ska de nog sitta:)..Han gick fint i formen och gick att plocka upp efter en liten stund så han blev lite högre i formen..Kanon fin har han blivit i höger galoppen mäste jag säga..Som sagt är Nöjd med den gossen i dag:)..


Sen var det Chaggys tur..Han var väldigt väldigt laddad kände jag:P..Hade svårt att slappna av i skritten sen även traven och galoppen i början sen blev det bättre..Sen blev det ju inte bättre när en flög av i ridhuset ocg det var ett sådant stimm där..Kände att när han gick bra en liten stund fick det vara nog...Åker dig någon annan dag i stället när det inte är så mycket folk..Ingen fara att rida när det är mycket folk men när folk stimmar upp de andra hästarna ovh är allmänt egoistiska i sin ridning skrittar i spåret och så blir man själv bara irriterad..Han vvar i alla fall avslappnad emot slutet:)..Så man får vara nöjd med den gossen också:)

Av Josefina Lekander - 24 december 2008 09:43

Vi på Stall Lekander vill önska alla Er en riktigt God Jul!!:)


Då var det julaftonsmorgon och hästarna har fått sina traditionella julhalsband, mamma som kommit på det:D.


Picazzo & Chaggy är vana och vet vad det är frågan om, Janiool fick sitt första detta året det blev inget för honom förra året då han inte läsrt sig att äta morötter så det blev en helt ny upplevelse för honom i dag.


Meeditrina fick nöja sig med ett äpple vid sidan om:)..


Började med Chaggy fick ett kort sen hade han dragit sönder sitt halsband;)..


Sen var det Janiools tur han fattade inte vad det var frågan om..Inga problem att sätta på honom det men han bara sprang efter mig och undrade vad de där morötterna tagit vägen som jag hade i handen nyss efter ett flertal visningar fattade även han:D..Duktigt kille så även han fick sönder den:)


Picazzo är gammla i gamet och stod och glodde på Janiool och menade på at han faktiskt kunde hjälpa Janiool som inte redde ut det;)..Som sagt PIcazzo är gammla i gamet så när hans boxdörr öppnades visste han vad det var frågan om...Han brukar vara svårt att få på det för oftast hinner han före så amn ej hinner få på honom det..Men inte i år;)..Han få på honom det sen råkade 2 av dom bli lite korta så Picazo stod upptryckt i väggen med rumpan och fick inte sönder halsbandet + att han spekade för han blev vansinnig för han fick bara halva morötterna;)..Han har humör killen;)..Sen fick han den att gå sönder och då flög det morotsbitar i hela boxen;)hehe


Ena bilden på Janiool ser han helt uppgiven ut som han inte fattar någonting;)..hihi..Sen så:D..Fixade även han det:)


Picazzo han fick vi en liten fossing i luften på sista bilden;)


Som sagt ha en trevlig Jul allesammans:D

Av Josefina Lekander - 21 december 2008 16:13

Hur det är om man skulle ha 2 bortskämda snorungar:P..Fast skillanden på Picazzo och Janiool är att de kan inte säga något tillbaka och de lyssnar..Vilket inte bortskämda snorungar gör:P..Vad de 2 har hållit på i dag..Skulle hämta Picazzo i hagen i dag de stod i 2 helt olika hörn men då var det plötsligt intressant att gå ner i andra hörnet för Janiool och då börjar han direkt med Picazzo när jag fått på grimman och bita och stegra mot honom sen försvinner han typ 5 sekunder när man säger till honom sen är han där som ett frimärke igen:Phehe..Sen bet Picazzo tag i mankammen och hängde fast på janiool men han blev inte lugnare för det..Dom har damp dom 2 helt enkelt;)..


Sen tog jag in Picazzo och red honom..Han nhade rikigt mycket energi boch gick kanon bra..Red på cirkusplatsen och arbetade honom lite..Han var jätte rund och samlad och fin i höger galoppen med till och med så kan inte vara annat än nöjd:)..Släppte ut honom hos mini terroristen igen och släpade in Chaggy..


Han var väldigt pigg i dag och ville sticka i väg lite emllenåt och jag orkade inte rikgt med det i dag :P..Så var bara jobbigt att rida honom..Mne jag vet ju at han är över pigg på vintrarna..Så ska plocka bort all krafft på honom nu..Han har ju visserligen  bara fått typ en halvskopa havre fri müslie på morgonen och bara betfor på kvällen men han är kanon laddad ändå:P..Lite skillnad när han från april till november går på ½ kg korn, minst 1kg havre och minst ½ krafft sport:P..och då är han inte över pigg som nu;)..men kylan gör ju sitt med:P..


Tog sedan in Meeditrina och borsta henne och spryade pälsgland i manen och donade med henne..Sen skulle jag hämta Picazzo och Janiool tänkte skulle ställa mig och borsta Lalle lite..Kom ner till hagen och insåg att det kunde jag nog glömma..Ibland har Picazzo och Janiool sina små ryck och får riktig damp i hagen när de ska gå in typ..För någar dagar sedan så sprang de som idioter och jagade varandra och busade sen la sig picazzo vid insläppet och skulle rulla sig och då hoppar janiool över honom så picazzo flyger upp så drog de en repa till...


Någor liknande hande nog hänt i dag..Janiool såg ut som han varit och gjort en lerinpackning!! Hela täcket bara droppade det lera och vatten i från..Menar hagarna är ju inte de torraste just nu..Men sen när man lägger sig ner precis där insläppet är är det inte mindre lerigt precis;)..Picazzo hade det stänkt lera på hela täcket..Ja behöver jag säga mer hur de 2 såg ut?:P..Sen när de skulle in så skulle de ju springa och bita på varandra och vem är det osm kommer i klämm? JOs e är ju jag..Så fick ta ett rikigt snack med dom..Men det bekom inte dom att jag skällde på dom..Nåja de där pojkarna säger jag bara..Vad jag tycker om dom i alla fall;)

Av Josefina Lekander - 19 december 2008 12:02

Ja då var man klar i stallet för dagen..Är det bara jobbet kvar:(..Mindre kul att det regnade ute bara så man blev ju helt dyngsur:(..


Men mne..Picazzo fick sig en tur i skogen den hästen är knäpp för han tycker att det är skitkul att arbeta när det regnar då går han som bäst:P..Knäppis häst den..Jag har väl sagt att vi är lika varandra;)..


Sen var det Chaggys tur när jag kom till trollsjön så träffade jag på jultomten han var där med några barn vid grillplatsen..Så han hälsade och skrockade;)..Han var tidigt ute i år han ja:P..Chaggy gick faktiskt riktigt hyggligt måste jag säga:D..Trotts att det regnade;) 

Av Josefina Lekander - 17 december 2008 12:28

Ja i dag blev det en ute ritt för Picazzo på galopprundan han tyckte det var skit kul han bara flög över och hoppade vatten pölarna som ligger på rundan sen trädet som finns där slög han över med..Min lilla grabb tyckte attd et ar super kuligt värre alltså:D..Han verkade ju inte så speciellt trött efetr det ändå:P..Ha har energi den grabben:)


Sen var jag nere och jobbade Chaggy lite på cirkusplatsen han var så lugnoch harmonisk alltså gick över förväntan var fin i bytena och försökte inte rusa i väg tröotts att vi var på cirkusplatsen kul det var fin och rytmisk i traven med kna inte vara mera nöjd med honom och mjuk och fin i sodorna skoj attd et går bra någon gång i lla fall;)..

Ovido - Quiz & Flashcards